Vendor Proton mahu terus beroperasi waktu PKP penuh; sokong cadangan moratorium dan manfaat lain

Vendor Proton mahu terus beroperasi waktu PKP penuh; sokong cadangan moratorium dan manfaat lain

Bermula esok, 1 Jun 2021, Malaysia sekali lagi akan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh demi membendung penularan Covid-19. Langkah ini bakal memberi kesan besar kepada banyak perniagaan dan industri, termasuklah automotif yang kini telah dikeluarkan daripada senarai servis perlu.

Persatuan Vendor Proton (PVA), cuba menyampaikan betapa seriusnya kesan PKP ini, dengan kebanyakan daripada mereka pada masa sekarang sudah sukar untuk terus hidup dan mempertahankan operasi. Menurut persatuan itu lagi, paling terkesan adalah syarikat yang terlibat mengeksport ke negara lain, kerana terdapat keperluan membekal tertentu dan perubahan nilai mata wang ringgit.

“Sementara kita perlu membendung penularan Covid-19, tahap kejatuhan aktiviti ekonomi juga akan menjatuhkan keselamatan serta kedaulatan negara,” kata presidennya, Datuk Wan Mohamed. “Tiada yang sama seperti krisis ini. Sangat sukar untuk menjangka sama ada lockdown penuh ini akan dapat menstabilkan keadaan pandemik ini. Apa yang kita tidak mahu adalah krisis lain dari kesihatan sehinggalah kewangan.”

Vendor Proton mahu terus beroperasi waktu PKP penuh; sokong cadangan moratorium dan manfaat lain

“Melihat kepada ketidak tentuan krisi Covid-19 ini, sekiranya pandemik tidak berkurangan selepas tempoh lockdown penuh ini, ia akan membawa kepada tempoh kekangan lebih lama dan keadaan kewangan yang lebih teruk kepada kebanyakan pengilang/perusahaan serta rakyat Malaysia yang bekerja sendiri,” tambah beliau.

Pemilihan masa untuk protokol lebih ketat ini, sewaktu pertengahan perintah kawalan pergerakan ketiga adalah agak teruk memandangkan pembuat kenderaan seluruh dunia sedang bersusah payah untuk memenuhi permintaan yang sedang meningkat kerana sekatan sudah semakin longgat. Menurut PVA, penghentian operasi akan menjadi pencetus kepada pelanggaran kontrak dan membawa kepada tindakan undang-undang.

Berkenaan perkara ini, persatuan tersebut menggesa kerajaan untuk membenarkan pembekal, terutamanya yang mengeluarkan barang untuk eksport, dikecualikan daripada lockdown dan meneruskan operasi di bawah protokol yang sangat ketat. Ia juga menyokong penuh cadangan Gabungan Pengilang Malaysia (FMM) untuk mengelak keruntuhan ekonomi sektor pengilangan.

Vendor Proton mahu terus beroperasi waktu PKP penuh; sokong cadangan moratorium dan manfaat lain

Antara langkah yang dicadangkan adalah termasuk moratorium pinjaman tiga bulan, pengenalan semula Program Subsidi Gaji (WSP) dan sambungan rebat elektrik enam bulan. FMM juga mahukan kerajaan menggantung atau menangguhkan tarikh bayaran sumbangan berkanun, mengecualikan cas Tuntutan Maksimum Tenaga Nasional untuk bulan Mei dan menggantung bayaran Ambil atau Bayar (TOP) Gas Malaysia dalam perjanjian pengambilan gas bagi bulan Mei.

Sebagai tambahan, FMM juga mahukan kerajaan membenarkan syarikat yang terlibat dengan aktiviti import dan eksport seperti pelabuhan, gudang dan servis pengangkutan barangan untuk terus beroperasi, bersama penyelenggaraan kilang, kebuk pembakaran dan relau yang tidak boleh ditutup (tenaga kerja 20%).

Menurut PVA, sifat simbiotik industri automotif membawa makna ia tidak boleh berhadapan keruntuhan ekosistem kerana akan mengambil masa bertahun-tahun untuk dibina semula sebagai satu kitaran yang berfungsi sepenuhnya. Restorasi seperti ini akan memberi kesan negatif kepada 500,000 majikan dalam pengilangan automotif, yang menyumbang antara 4 ke 4.5% kepada GDP negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required