Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Selepas beberapa siri teaser, Volkswagen akhirnya mendedahkan T7 Multivan, yang ditawarkan dalam beberapa pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid. Ukuran van ini adalah 4,973 mm panjang, 1,941 mm lebar, sehingga 1,903 mm tinggi dan jarak roda 3,124 mm. Menurut Volkswagen, versi lebih besar dengan panjang 5,173 mm juga akan diperkenalkan nanti.

Semasa pelancaran, T7 diperkenalkan dalam tiga varian iaitu Multivan, Life dan Style. Pelanggan boleh mendapatkan rim sehingga saiz 19 inci dan ia juga ditawarkan dengan bumbung panoramik yang dibuat menggunakan kaca laminated “LowE” yang dapat mengurangkan panas sehingga 44%. sebagai kemudahan tambahan, pintu ruang simpanan belakang menggunakan pembuka elektrik manakala pintu lungsur tepi pula boleh dibuka tanpa sentuhan.

Secara standard, lampu hadapan T7 Multivan didatangkan dengan unit LED, tetapi ia boleh dinaik taraf kepada unit matriks IQ.Light LED yang boleh terus menggunakan lampu tinggi tanpa membuatkan pengguna jalan lain silau. Lampu IQ.Light ini juga datang dengan jalur LED yang bersambung dengan DRL di sepanjang grilnya.

Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Empat pilihan enjin telah diumumkan setakat ini untuk T7 Multivan, bermula dengan eHybrid PHEV yang menggunakan gabungan enjin petrol 1.4 liter TSI 150 PS dengan motor elektrik 85 kW/115 PS, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 218 PS dan dipadankan bersama transmisi automatik DSG klac berkembar enam kelajuan untuk menghantar kuasa ke roda hadapan.

Menurut Volkswagen, varian eHybrid PHEV ini boleh bergerak dengan kuasa elektrik penuh untuk jarak yang pendek di kawasan urban. Ia disokong oleh bateri lithium ion 13 kWh yang berada di bahagian lantai kenderaan, sekaligus memberikan lebih ruang untuk bahagian dalam dan membantu merendahkan titik graviti.

Untuk enjin pembakaran dalaman tanpa kuasa elektrik, terdapat beberapa pilihan yang disediakan; 1.5 liter TSI 136 PS dan 2.0 liter TSI 204 PS. Ia kemudiannya akan disertai enjin diesel turbo empat silinder 2.0 liter berkuasa 150 PS pada tahun hadapan. Menurut Volkswagen, semua enjin ini akan menggunakan kotak gear automatik klac berkembar DSG tujuh kelajuan.

Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Di bahagian dalam, T7 Multivan boleh memuatkan sehingga tujuh penumpang, dengan lima tempat duduk di belakang kini 25% lebih ringan berbanding sebelumnya. Ia boleh dialih dan digerakkan mengikut kesesuaian sementara baris kedua boleh dipusing 180 darjah untuk menghadap tempat duduk baris ketiga. Tiga tempat duduk di baris ketiga menggunakan tetapan berpisah dan boleh dicabut sekiranya mahu.

Seperti yang ditunjuk dalam teaser sebelum ini, T7 Multivan mempunyai meja pelbagai guna yang boleh diletakkan di mana-mana tempat antara tiga baris tempat duduk ini dan bila berada di bahagian paling hadapan, ia boleh menjadi konsol tengah untuk pemandu. Ketinggiannya boleh dilaras dan juga boleh dicabut sepenuhnya. Apabila semua tempat duduk tegak, ruang simpanan yang disediakan berkapasiti 469 liter dan ia boleh bertambah menjadi sehingga 3,672 liter sekiranya semua tempat duduk belakang dilipat (4,053 liter untuk varian badan panjang).

Di depan, pemandu disediakan dengan roda stereng pelbagai fungsi menyamai seperti Golf generasi kelapan dan semua ciri penting diletakkan di tempat yang mudah dilihat dan diguna. Kawalan pendingin hawa, pemanas tempat duduk dan tahap bunyi audio kini semua menggunakan papan sesentuh.

Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Paparan instrumen T7 Multivan menggunakan panel skrin Digital Cockpit 10.25 inci, dan di sebelahnya terdapat skrin sesentuh infotainmen bersaiz 10 inci. Di antara dua skrin ini anda boleh melihat butang pemilih gear, yang kini menggunakan sistem shift-by-wire. Menurut Volkswagen, T7 Multivan juga menjadi kenderaan pertama dalam kategori komersial mereka yang menggunakan head-up display.

Bagi sistem infotainmen van ini, ia menggunakan sistem yang dipanggil sebagai Ready 2 Discover, yang mana termasuk dengan ciri kemudahan dan keselamatan atas talian We Connect percuma tanpa had masa, untuk servis seperti bantuan kecemasan, status kenderaan dan kedudukan terakhir.

Ia kemudiannya ditambah dengan We Connect Plus, yang disediakan kepada pelanggan secara percuma selama tiga tahun, dan ia menawarkan ciri seperti fungsi kawalan jauh telefon pintar untuk mengunci dan membuka kenderaan, serta mengawal pemanas dari jauh.

Volkswagen T7 Multivan 2022 – pilihan enjin petrol, diesel dan plug-in hybrid, kuasa sehingga 218 PS

Servis lain yang berkaitan dengan navigasi seperti peta atas talian dan kemas kini informasi trafik turut disediakan melalui We Connect Plus, bersama dengan fungsi eHybrid seperti menetapkan suhu dalam kenderaan dan menguruskan proses mengecas menggunakan telefon pintar. Bagi sistem audio, terdapat 14 pembesar suara dengan amplifier 16 channel dan output 840 watt.

Pada bahagian keselamatan, T7 Multivan mendapat Front Assist secara standard, di mana ia termasuk City Emergency Braking, Dynamic Road Sign Display, and Lane Assist. Sistem baru lain yang diberi adalah seperti Car2X untuk komunikasi antara kenderaan dengan infrastruktur, serta ciri lain seperti Cross Wind Assist, Turn Off Assist dan Exit Warning.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required