Proton akan kembali ke Thai & Indonesia dalam masa terdekat, sasar jadi jenama ke-3 paling laris di ASEAN

Proton akan kembali ke Thai & Indonesia dalam masa terdekat, sasar jadi jenama ke-3 paling laris di ASEAN

Proton mengumumkan bahawa mereka bakal kembali semula ke dalam dua pasaran utama di Asia Tenggara iaitu Thailand dan Indonesia tidak lama lagi. Walau bagaimanapun garis masa rancangan tersebut masih lagi belum diperincikan, dan syarikat tersebut hanya menyatakan ia akan bermula “dalam masa terdekat”.

Jenama automotif tempatan berkenaan mempunyai rancangan jangka masa panjang untuk menjadi jenama ketiga paling laris di rantau ASEAN, dan melihat perkembangan yang signifikant terhadap pasaran eksport boleh menjadi batu loncatan untuk mencapai perniagaan yang mampan. Oleh itu, sasaran untuk masuk semula ke Thailand dan Indonesia akan menjadi elemen utama bagi mencapai sasaran berkenaan.

“Untuk Proton mendapat tempat ke-tiga jualan tertinggi di pasaran ASEAN, kita perlu berada di pasaran Thailand dan Indonesia secara meluas. Sebagai pasaran terbesar di rantau ini, mereka memberikan potensi untuk penambahan jumlah jualan, akan tetapi saingan juga amat tinggi. Bagi kedua-dua negara berkenaan, pihak kami sedang berusaha dalam carian rakan kongsi untuk membina satu rangkaian bagi memastikan satu model perniagaan berdaya maju dan dalam masa yang terdekat, matlamat kami adalah untuk kembali ke pasaran Thailand pada tahun 2022,” kata Pengarah Jualan Antarabangsa Proton, Steven Xu.

Proton juga masih belum menyatakan dengan jelas model mana yang akan di bawa ke kedua-dua pasaran tersebut. Namun boleh kita agak penawarannya adalah sama seperti pasaran eksport lain termasuk Saga, Iriz, Persona dan X70. Proton juga berhasrat untuk mengeksport X50 ke pasaran luar, namun langkah tersebut hanya akan diambil selepas permintaan tinggi pada pasaran Malaysia dapat dipenuhi terlebih dahulu, memandangkan tempoh menunggunya yang agak lama buat masa sekarang.

Proton akan kembali ke Thai & Indonesia dalam masa terdekat, sasar jadi jenama ke-3 paling laris di ASEAN

Proton X50 sebelum ini telah pun dilihat sedang diuji di Thailand, dan dijangka bakal menerima sistem arahan suara “Hi, Proton” yang disesuaikan untuk kegunaan di negara berkenaan. Sebelum ini Geely ada memberitahu bahawa Proton sedang berusaha untuk menghasilkan sistem berkenaan yang boleh beroperasi dalam bahasa Thailand.

Proton turut mengumumkan bahawa prestasi pasaran eksport mereka pada bulan lalu mencapai rekod terbaik sejak Mac 2013, naik sebanyak 174% berbanding tempoh sama tahun lalu. Rancangan untuk mengembangkan lagi pasaran eksport ini dijangka bakal memperluaskan lagi kehadiran Geely di ASEAN.

Setakat ini Geely telah wujud di pasaran Filipina dengan jenamanya sendiri kerana negara berkenaan adalah pasaran pemanduan sebelah kiri (LHD) sama seperti di China. Geely Coolray, iaitu kembar kepada Proton X50 telah berjaya menjadi SUV sub-kompak paling laris di Filipina. Menurut laporan AutoIndustriya, Geely kini berada di kedudukan ke sembilan dalam carta jualan keseluruhan di negara berkenaan dengan menjual sebanyak 1,313 kenderaan untuk suku pertama tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required