Proton X50 dijumpai di Thailand, bakal dilancarkan?

Proton X50 dijumpai di Thailand, bakal dilancarkan?

Proton X50 nampaknya telah dijumpai oleh Car Spotting Thailand dengan masih menggunakan pelekat samaran di atas jalan raya. Pembangunan khas untuk pasaran negara jiran itu kini sudah bermula, dan ia berlaku selepas Geely membuat pengumuman sedang membangunkan terjemahan Thai untuk sistem kawalan suara “Hi Proton” yang merupakan sebahagian daripada Geely Key User Interface (GKUI).

Terjemahan asal daripada Mandarin kepada Bahasa Inggeris untuk sistem “Hi Proton” dibuat menggunakan kumpulan ayat, dan kemudiannya diterjemahkan pula kepada Bahasa Thai. Cara ini bagaimanapun tidak sempurna, dan sekarang khidmat pengguna asal bahasa tersebut digunakan untuk memberi saranan berkenaan budaya tempatan dan kebiasaan tempatan, seterusnya memberi konteks dan membantu sistem tersebut memahami arahan yang diberi.

Di Malaysia, X50 Standard, Executive dan Premium menggunakan enjin petrol tiga silinder turbo 1.5L port fuel injection, yang mampu menghasilkan kuasa 150 PS dan 226 Nm, sementara varian Flagship paling tinggi menggunakan enjin yang sama tetapi dengan sistem direct injection untuk menghasilkan 177 PS dan 255 Nm tork. Transmisi kedua-duanya menggunakan unit klac berkembar tujuh kelajuan, untuk menghantar kuasa kepada roda hadapan.

Semasa pelancaran rasminya, Proton X50 telah menerima pengiktirafan lima bintang dalam ujian Asean NCAP, dan model yang bakal dipasarkan di Thailand juga akan menggunakan penarafan yang sama. Proton juga pernah mengumumkan bahawa jumlah eksport mereka pada tahun 2020 telah meningkat hampir 50% dan mempunyai rancangan untuk menggandakan lagi jumlah tersebut tahun ini.

Pada bulan Januari tahun lepas, CEO Proton, Li Chunrong memberitahu Geely telah meminta Proton untuk mengembangkan lagi kehadirannya di serata benua Asia Tenggara, dengan memberi fokus kepada pasaran seperti Thailand, Indonesia, Singapura dan Brunei.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required