Seperti yang telah diumumkan sebelum ini, SUV Segmen-B dari Geely iaitu Binyue telah selamat dilancarkan pada pasaran Filipina, dan ia dijenamakan semula sebagai Geely Coolray di negara tersebut. Apa yang menarik, Coolray yang hadir dalam tiga varian tetapi dijana enjin 1.5L Turbo yang sama dijual pada harga lebih rendah dari harga jangkaan 1.2 juta peso (RM96k) hingga 1.3 juta peso (RM105k) sebelum ini.

Model asas Comfort dijual pada harga 978,000 peso atau RM78,641, manakala varian pertengahan Premium pula dijual pada harga 1,088,000 peso atau RM87,486. Sementara untuk versi tertinggi Coolray Sport dapat dibeli di Filipina dengan harga 1,198,000 peso atau RM96,331.

Ketiga-tiga varian akan dijana oleh enjin G-Power tiga-silinder 1.5 liter dengan pengecas turbo yang mampu menghasilkan 175 hp dan tork maksima 255 Nm. Kuasa hanya dialirkan ke roda hadapan menerusi kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan, membolehkan SUV ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.9 saat. Ia juga didakwa mampu mencapai penggunaan bahan api 6.1 l/100 km dalam kitaran gabungan bandar dan lebuhraya.

Bergantung pada varian, Coolray akan menerima kelengkapan seperti lampu hadapan projektor atau LED, rim 17- atau 18-inci, upholsteri fabrik atau kulit, bumbung panaromik, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh bersaiz 10.25-inci bersama sambungan android QD Link, paparan meter digital dengan skrin tujuh-inci serta tiga mod pemanduan iaitu Normal, Eco dan Sport.

Ciri lain yang turut diberikan pada SUV ini termasuk sistem pemantau tekanan angin tayar (TPMS), serta fungsi penghidup enjin kawalan jauh seperti pada Honda Civic generasi ke-10, yang membolehkan anda menghidupkan enjin bagi menyejukkan kabin dengan sistem pendingin hawa sebelum masuk ke kereta, dari jarak jauh.

Untuk keselamatan pula, kesemua varian Coolray akan menerima kelengkapan standard meliputi sistem ESC, traction control, ABS dengan EBD dan BA, bantuan mula mendaki serta kawalan menurun bukit. Khas untuk varian Sport, ia turut dilengkapi dengan sistem G-Pilot iaitu sistem pemanduan separa autonomous bersama sistem parkir automatik yang mampu memarkir secara selari dan beserenjang. Kamera pemantau sekeliling juga diberikan pada varian tertinggi ini.

Berlainan dengan negara ASEAN lain yang menggunakan pemanduan sebelah kanan, Filipina adalah pasaran dengan pemanduan sebelah kiri. Oleh itu Geely Coolray diimport sepenuhnya dari China ke Filipina oleh pengedar rasminya, Sojitz G Auto Phillippines (SGAP) yang dilantik baru-baru ini. Ini percubaan kali kedua Geely untuk masuk ke pasaran berkenaan, dengan sebelum ini dibawa oleh AutoChina.

Seperti yang diketahui, kita di Malaysia juga sedang tertunggu Geely Binyue ini dijelmakan sebagai Proton X50, dijangka akan dilancarkan pada tahun hadapan. Segalanya yang kami tahu berkenaan Proton X50 boleh anda baca pada PAUTAN INI.