Honda Civic e:HEV Hybrid dan Civic Type R hatchback generasi seterusnya sah diperkenalkan pada 2022

Honda Civic e:HEV Hybrid dan Civic Type R hatchback generasi seterusnya sah diperkenalkan pada 2022

Honda telahpun mendedahkan model Civic Hatchback 2022. Turut diumumkan ialah perancangan untuk memperkenalkan dan menjual kedua-dua versi hibrid bagi model terkini Civic, termasuk Civic Type R, tahun depan.

Belum ada perincian lanjut didedahkan, namun ada spekulasi yang bertiup menyatakan Civic Type R generasi seterusnya akan menerima versi plug-in hybrid. Ada juga yang mengatakan model itu nanti bakal dilengkapi dengan tiga motor elektrik sebagai tambahan kepada enjin 2.0 liter turbo empat-silinder untuk 400 PS dan sistem pacuan semua roda.

Dalam hal lain, wakil Honda USA juga telah mengesahkan Civic Type R akan didatangkan dengan kotak gear manual sebagai standard. Ada versi PHEV manual juga nanti? Tidak musatahil, tetapi itu bukanlah satu kebiasaan setakat ini. Honda memang pernah menggunakan transmisi manual untuk model hibrid sebelum ini pada model CR-Z, tapi ia akan jadi kejutan besar sekiranya pengganti FK8 datang dengan kedua-dua sistem PHEV dan gear manual.

Honda Civic e:HEV Hybrid dan Civic Type R hatchback generasi seterusnya sah diperkenalkan pada 2022

Bagi Civic Hybrid, Honda menjelaskan ia akan hadir dengan konfigurasi sistem dua motor e:HEV. Honda Eropah mengesahkan Civic Hatchback akan ditawarkan di rantau itu pada musim luruh tahan depan hanya dalam bentuk hibrid sahaja. Langkah ini selari dengan matlamat Honda untuk menjadikan semua model utama di pasaran Eropah terdiri daripada teknologi elektrikfikasi menjelang tahun depan.

Dalam HR-V terkini, yang menyaksikan e:HEV menjadi penawaran tunggal di Eropah, sistem berkenaan menggabungkan dua motor elektrik dengan unit enjin 1.5 liter i-VTEC petrol, dengan janaan daripada motor berkenaan ialah 131 PS dan 253 Nm tork pada 4,500 rpm. Dibandingkan dengan City RS e:HEV di sini, motor elektrik di sini menghasilkan lebi 22 PS. Enjin dengan kitaran Atkinson pula menghasilkan 106 PS (lebih 8 PS) dan 127 Nm.

Enjinnnya bertindak sebagai generator utama dengan bantuan motor elektrik, yang juga berfungsi sebagai penghidup. Ada tiga mode pemanduan boleh dipilih, dan boleh dialih kepada mod hibrid dengan ketika enjin di dalam beban tork yang tinggi, dengan enjin petrol berfungsi bersendirian ketika dalam kelajuan yang lebih tinggi.

Honda Civic e:HEV Hybrid dan Civic Type R hatchback generasi seterusnya sah diperkenalkan pada 2022

Ada juga tiga mod prestasi — Sport, Normal dan Econ — dengan mod B boleh dipilih menggunakan tuil gear bagi mendapatkan janaan semula tenaga yang lebih ketika membrek dan pengalaman yang cenderung lebih kepada EV. Tahap janaan semula tenaga dan kekuatan brek enjin boleh dilaraskan melalui Deceleration Selector di belakang stereng.

Civic Hatchback terbaru pula menerima pilihan enjin 2.0 liter NA i-VTEC dengan 158 hp/187 Nm atau unit 1.5 lite VTEC Turbo. Pilihan kedua ini, di Jepun, telah dinaik taraf untuk menghasilkan 180 hp dan 240 Nm tork dari 1,700 hingga 4,500 rpm — naik enam hp dan 20 Nm.

Kedua-dua enjin NA dan turbo dipadankan standard dengan CVT automatik, namun pemilik hatchback ada pilihan untuk kotak gear manual enam-kelajuan. Lebih lanjut berkaitan Civic Hatchback boleh rujuk di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required