Jualan kereta di Malaysia pada Jun dijangka hampir sifar, industri hilang pendapatan sekitar RM3.44b

Jualan kereta di Malaysia pada Jun dijangka hampir sifar, industri hilang pendapatan sekitar RM3.44b

Susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 lockdown penuh fasa pertama bermula awal Mei lalu, semua bilik pameran dan kilang pengeluaran terpaksa menghentikan operasi masing-masing. Disebabkan itu, dijangka tiada kereta yang dapat dijual sepanjang bulan ini. Sekaligus menyebabkan industri automotif negara dianggar kehilangan pendapatan sekitar RM3.44 bilion pada Jun jika jangkaan tiada jualan direkodkan bulan ini, laporan Berita Harian.

Walaupun kebanyakan pengeluar memperkenalkan platform pembelian dalam talian termasuk e-showroom, kekangan proses dokumentasi bagi pinjaman dan pendaftaran boleh menjadi penyebab urusan jual beli mungkin tertangguh. Malahan pada bulan April lalu, hanya 141 pendaftaran kereta baharu yang berjaya direkodkan.

Menurut Kenanga Research dalam nota penyelidikan, hanya beberapa unit dapat didaftarkan menerusi sistem e-Daftar Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi pembelian kenderaan dengan pinjamannya telah dipersetujui menerusi surat aku janji (LOU). “Penyelesaian pendaftaran adalah penting untuk mengelak perjanjian tidak luput, yang apabila terjadi memerlukan proses dilakukan sekali lagi,” katanya.

Akhbar tersebut turut melaporkan, Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad, berkata jangkaan tanpa jualan mungkin berlaku ketika semua bilik pameran dan rantaian pengeluaran ditutup sementara dengan kekurangan cip komputer juga menjejaskan beberapa pengeluar.

“Jika ada stok di bilik pameran, kakitangan masih boleh mendaftar dengan JPJ dalam talian. Bagaimanapun, saya tidak fikir ia akan membabitkan jumlah yang besar,” katanya.

Jualan kereta di Malaysia pada Jun dijangka hampir sifar, industri hilang pendapatan sekitar RM3.44b

Sambung Kenanga Research lagi, walaupun berdepan kemungkinan tiada jualan direkodkan bulan ini, firma penyelidik itu mengekalkan saranan ‘neutral’ dengan sasaran TIV tahun ini 545,000 unit.

“Sasaran pertumbuhan TIV tahun ini yang tiga peratus lebih tinggi berbanding tahun lalu akan dipacu lanjutan pengecualian cukai jualan kereta penumpang sehingga akhir tahun ini. Sasaran ini dapat dicapai meskipun jualan terjejas akibat penutupan bilik pameran dan pengeluaran dihentikan ketika tempoh sekatan pergerakan penuh fasa pertama. Ia akan diimbangi bekalan mencukupi bagi model baharu untuk memperoleh margin lebih baik,” katanya.

Sentimen ini turut dikongsikan oleh CGS-CIMB, yang berkata, firma penyelidik itu masih menjangkakan perolehan sektor automotif kembali melonjak dengan pertumbuhan keuntungan bersih 34% lebih tinggi tahun ini. Walau bagaimana pun, TIV pada separuh kedua tahun ini dijangka lebih kukuh disokong pengecualian cukai kereta penumpang.

Sementara itu, TA Securities, pula berkata, pelaksanaan program vaksinasi yang berkesan menjadi petanda baik kepada jualan kenderaan. Di mana jualan juga akan meraih momentum hasil pemulihan ekonomi, persekitaran kadar faedah yang akomodatif dan pelancaran model baharu. Dengan ramalan TIV bagi tahun ini kekal kepada 627,000 iaitu 18.4% lebih tinggi berbanding tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required