PKP 3.0: Tidak semua pusat servis beroperasi, masih tunggu kelulusan — pengeluaran, jualan dihentikan

PKP 3.0: Tidak semua pusat servis beroperasi, masih tunggu kelulusan — pengeluaran, jualan dihentikan

Walaupun bengkel kenderaan, pusat servis lepas jualan, perniagaan alat ganti serta kedai tayar dibenarkan beroperasi sepanjang PKP penuh yang sedang berlangsung ketika ini, nampaknya tidak semua pernigaan seperti yang dinyatakan itu dibuka untuk operasi setakat 2 Jun 2021.

Nampaknya masih banyak syarikat yang sedang meninggu surat kebenaran untuk menyambung operasi. Hari ini, kami dimaklumkan bahawa Perodua Sentral di Seksyen 19, Petaling Jaya masih lagi ditutup, termasuklah bahagian lepas jualannya. Sumber syarikat itu memaklumkan yang mereka akan membuat pengumuman berkaitan hal itu dalam masa terdekat.

Begitu juga dengan Edaran Tan Chong Motor (ETCM) yang mengumumkan semalam di laman FB rasminya bahawa semua bengkel Nissan akan ditutup buat sementara waktu, kerana sedang menunggu kelulusan permohonan operasi. Syarikat itu masih belum membuat kemaskini berkaitan pengumuman tersebut, setakat ini.

Sementara itu, cawangan Honda yang telah mendapatkan kelulusan bagi servis lepas jualan akan meneruskan operasinya. Bagaimanapun, kami dimaklumkan sumber bahawa bukan semua pusat servis Honda beroperasi ketika ini. Honda Malaysia sebelum ini memaklumkan pihaknya akan terus menawarkan servis lepas jualan sepanjang tempoh PKP penuh ini.

PKP 3.0: Tidak semua pusat servis beroperasi, masih tunggu kelulusan — pengeluaran, jualan dihentikan

Sama juga kesnya dengan bengkel dan perniagaan alat ganti, menandangkan kelulusan daripada pihak berkuasa — termasuk protokol perjalanan untuk staf — diperlukan untuk membolehkan mereka beroperasi. Dengan penguatkuasaan yang dijangka lebih ketat kini, ramai yang memilih untuk menutup dulu operasi sehinggalah surat kebenaran diperoleh.

Terdahulu, menteri KPDNHEP, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi memaklumkan yang pusat servis kenderaan serta kemudahan badan dan cat dibenarkan beroperasi sepanjang PKP penuh ini, dengan kapasiti pekerja 60%. Semua perniagaan wajib mematuhi SOP ketat dan arahan pihak berkuasa dari semasa ke semasa.

Jualan kenderaan pula dihentikan sama sekali sepanjang tempoh ini, begitu juga dengan pemeriksaan dan pendaftaran kenderaan, memandangkan kedua-dua Puspakom dan JPJ telah umumkan penutupan operasi mereka sepanjang tempoh sama. Pengeluaran dan pengilangan automotif juga dihentikan, dengan pengeluar seperti Honda dan Toyota menutup kilang mereka sepanjang PKP penuh ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required