Volkswagen hentikan kereta petrol, diesel di Eropah menjelang 2035 – langganan EV mulai musim panas

Volkswagen hentikan kereta petrol, diesel di Eropah menjelang 2035 – langganan EV mulai musim panas

Dengan peraturan emisi yang diperketatkan, Volkswagen telah mengesahkan jualan bagi kenderaan enjin pembakaran dalaman bakal berakhir menjelang tahun 2035. Perkara ini telah disahkan oleh ahli lembaga syarikat untuk jualan dan pemasaran, Klaus Zellmer, dalam temubual bersama akhbar Münchner Merkur.

Ketika ditanya adalah Volkswagen akan mengikut jejak langkah Audi dalam menghentikan pengeluaran bagi enjin petrol dan diesel menjelang 2033, Zellmer berkata, “Di Eropah, kami akan menghentikan perniagaan kereta enjin pembakaran dalaman antara tahun 2033 dan 2035, dan ini diikuti di pasaran Amerika Syarikat dan China.”

Ia merupakan maklum balas terhadap cadangan baharu yang dilaporkan sedang dibahaskan di Suruhanjaya Eropah untuk mengurangkan pelepasan karbon dioksida sehingga 60% di benua berkenaan – meningkat dari 55% yang dipersetujui pada April lalu – dan akan menjadi sifar emisi menjelang 2035, dan ia mungkin akan kurang berkesan sekiranya kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman terus dijual di Eropah.

Zellmer mendakwa Volkswagen sedang dalam persiapan untuk melangkah lebih jauh daripada peraturan yang diperketatkan ini. “Di Eropah, kami akan meningkatkan pengeluaran kereta elektrik-bateri dalam jumlah penjualan sekitar 70% menjelang 2030 – 10% lebih banyak daripada yang ditetapkan oleh badan perundangan,” katanya.

Volkswagen hentikan kereta petrol, diesel di Eropah menjelang 2035 – langganan EV mulai musim panas

Di mana Volkswagen akan menggunakan strategi yang berbeza bergantung pada keperluan pasaran tertentu, malahkeputusan akhir juga bergantung pada permintaan pelanggan. “Akan ada pasaran di mana hanya kenderaan elektrik-bateri yang dibenarkan pada tahap lebih awal, mungkin di Norway.

“Dan akan ada pasaran di mana kenderaan elektrik-bateri tidak akan diterima oleh ekologi, ini kerana elektrik juga akan dihasilkan daripada arang batu pada masa hadapan. Itulah sebabnya kita harus memberikan sedikit kelonggaran bagi enjin pembakaran dalaman dan kenderaan elektrik-bateri. Dan pada akhirnya, kebebasan memilih selalu ada pada pelanggan,” kata Zellmer.

Untuk memacu permintaan kenderaan elektrik, Volkswagen akan mula melancarkan perkhidmatan langganan ID.3 di Jerman pada musim panas. Zellmer mengatakan bahawa tawaran ini akan mensasarkan pelanggan yang lebih muda yang mencari alternatif yang lebih fleksibel untuk pemilikan kereta, dengan syarikat itu mengharapkan kaedah membeli bukan tradisional menyumbang sekitar 20% penjualan menjelang 2030.

Volkswagen hentikan kereta petrol, diesel di Eropah menjelang 2035 – langganan EV mulai musim panas

“Dalam erti kata lain, kereta yang diperlukan adalah untuk jam, hari, minggu, bulan, atau satu tahun atau lebih dari itu. Yang menjadi kebiasaan – membeli, mendaftar, menjada dan memandu – kini dilihat menjadi kurang menarik bagi kebanyakan golongan muda. Lantas, lebih daripada 50% kenderaan kami di Jerman dikendalikan melalui kontrak sewaan. Dengan model langganan, kini kami dapat memberi satu lagi tawaran yang sangat fleksibel untuk pelanggan.”

Di sebalik semua ini, Volkswagen tetap komited untuk terus meneruskan enjin pembakaran dalaman bagi memenuhi permintaan yang masih tinggi terhadapnya. Menjawab pertanyaan tentang apakah Volkswagen akan menghentikan enjin diesel dalam menghadapi undang-undang yang lebih ketat, Zellmer mengatakan, “Kami memerlukan teknologi pembakaran selama beberapa tahun lagi. Oleh itu, kami akan terus melabur dalam mengoptimumkan penjana kuasa kami.

“Sudah pasti ia juga diaplikasi bagi enjin diesel. Bagi kemungkinan pengenalan standard Euro 7, diesel tentunya menjadi cabaran tertentu. Tetapi ada profil pemanduan yang mana enjin diesel masih sangat diminati, terutama di kalangan pemandu yang sering memandu dalam jarak perbatuan yang tinggi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required