Adient Malaysia buka kilang baru bernilai RM10 juta di Melaka, eksport perehat kepala ke Thai dan Indonesia

Adient Malaysia buka kilang baru bernilai RM10 juta di Melaka, eksport perehat kepala ke Thai dan Indonesia

Pembekal komponen automotif tempatan, Adient Automotive Seating telah mengumumkan pembukaan kilang busa baharunya bernilai RM10 juta terletak di Alor Gajah, Melaka yang menghasilkan sistem penahan kepala untuk tempat duduk kenderaan bagi pasaran eksport dan tempatan.

Buat masa sekarang, komponen yang dihasilkan berkenaan sudah pun eksport untuk kegunaan di pasaran Thailand dan juga Indonesia. Menurut syarikat tersebut, kilang baharu ini dilengkapi dengan teknologi pembuatan busa termaju, serta dibantu janaan tenaga boleh diperbaharui menerusi sistem pengumpulan air hujan dan juga panel solar.

Selain itu, kilang berkenaan turut menampilkan kelengkapan kilang yang menerima pengiktirafan kadar penggunaan kuasa lima bintang bagi memastikan ia menghasilkan pencemaran karbon yang rendah serta pencahayaan yang menggunakan teknologi LED sepenuhnya.

Adient turut mendakwa bahawa fasiliti baharu mereka ini merupakan yang pertama di Malaysia dilengkapi dengan Hydra Manufacturing System, iaitu teknologi pintar yang memungut pelbagai data yang banyak dari pelbagai kelengkapan pada masa sebenar.

Adient Malaysia buka kilang baru bernilai RM10 juta di Melaka, eksport perehat kepala ke Thai dan Indonesia

Data-data ini boleh diakses sama ada di lapangan mahu pun secara jarak jauh, membolehkan pekerja-pekerja mengesan kemungkinan untuk berlaku kerosakan pada produk yang sedang dihasilkan serta puncanya secepat yang mungkin.

Selain dari pendekatan menggunakan teknologi ini, pengarah urusan Adient Malaysia, AJ Dabydin turut menyatakan bahawa ia masih menerapkan tenaga manusia sebagai asas penting kepada sistem automasi yang direka.

“Ada keperluan untuk mengasah semula dan meningkatkan kepakaran operator untuk interaksi manusia dan mesin yang efektif serta kemudian memastikan mereka selamat menerusi susun atur kilang yang membolehkan jarak fizikal satu-meter dan juga laluan logistik yang dibuat secara berhati-hati,” katanya.

“Sejak 1983, kami telah melabur secara konsisten untuk menambahbaik serta mengembangkan kebolehan serta kapasiti operasi pembuatan kami di Malaysia dan dengan kilang busa baharu kami di Alor Gajah, kami telah naik untuk menjadi hab eksport automotif untuk rantau Asia Tenggara. Menerusi inisiatif sendiri, kami akan memacu lokalisasi komponen, membangunkan pembekal tempatan, dan menghasilkan lebih banyak peluang pekerjaan serta hasil eksport untuk rakyat Malaysia dan Malaysia,” tambah Dabydin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required