Pengusaha alat ganti kenderaan terpakai minta penjelasan KPDNHEP berkenaan operasi waktu PKP

Pengusaha alat ganti kenderaan terpakai minta penjelasan KPDNHEP berkenaan operasi waktu PKP

Persatuan Pengusaha Alat Ganti Kenderaan Terpakai Malaysia (MUVATA) telah menggesa kerajaan untuk memberi penjelasan berkenaan kedudukan sebenar pengimport, pengeskport, pemborong dan peruncit alat ganti kenderaan terpakai di bawah sektor alat ganti waktu PKP ini.

Persatuan tersebut, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan juga menggesa kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna (KPDNHEP) untuk menjelaskan bahawa perniagaan yang melibatkan alat ganti kenderaan dibenarkan beroperasi di bawah sektor alat ganti, seperti yang dibenarkan bagi bengkel kenderaan dan kedai tayar di bawah peraturan PKP yang ditetapkan pada 1 Jun 2021.

Ia juga menyatakan kebanyakan ahli di dalam persatuan sudah menerima kebenaran untuk beroperasi daripada sistem pengurusan pintar Covid-19 (CIMS) 3.0 yang berada di bawah pengawasan kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (MITI), dengan memilih kategori peruncitan, pengedaran dan pemborongan dan sub sektor bengkel, penyelenggaraan dan alat ganti, tetapi masih berhadapan dengan masalah.

Pengusaha alat ganti kenderaan terpakai minta penjelasan KPDNHEP berkenaan operasi waktu PKP

Menurut MUVATA, ada beberapa ahli di Johor Bahru telah diarahkan untuk menutup perniagaan serta merta oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) kerana mereka dikatakan tidak termasuk dalam kategori di bawah sektor alat ganti kenderaan. Dalam kenyataan MUVATA, pegawai MBJB yang mengeluarkan arahan itu memberitahu, istilah alat ganti itu hanya untuk mereka yang terlibat dengan alat ganti baru sahaja.

Situasi hampir sama juga berlaku kepada ahli persatuan di Perak. Polis telah mengatakan kategori perniagaan yang dipilih dalam borang tersebut tidak tepat, dan disebabkan itu, mereka diarahkan tutup. MUVATA memberitahu, mereka sekarang keliru dan ada yang tidak berani untuk beroperasi kerana takutkan saman yang begitu mahal. Ia juga menambah bahawa “garis panduan sepatutnya lebih jelas dan konsisten, jika tidak akan membebankan industri.”

Pada aspek operasi, MUVATA berharap pihak berkuasa dapat memahami bahawa operasi perniagaan alat ganti terpakai tidak seperti operasi perniagaan alat ganti baru. Mereka perlu melakukan kerja-kerja menceraikan barang bagi mendapatkan alat ganti yang lebih kecil.

Pengusaha alat ganti kenderaan terpakai minta penjelasan KPDNHEP berkenaan operasi waktu PKP

“Kami mahu menyatakan bahawa operasi alat ganti baru dan terpakai adalah sangat perlu, bersama bengkel kerana tiada guna bengkel beroperasi, tetapi tidak boleh mendapatkan alat ganti, baru atau terpakai. Sektor lojistik yang turut melibatkan pengangkutan ubat, makanan dan minuman juga memerlukan servis dan baik pulih kenderaan. Jika bekalan alat ganti terganggu, bengkel juga mengalami masalah,” tulis MUVATA dalam kenyataan mereka.

Menurut kaji selidik dalaman MUVATA, 20% ahli persatuan mereka telah menyatakan tidak dapat bertahan dan terpaksa menutup terus perniagaan sekiranya PKP terus dilanjutkan. Meskipun sektor alat ganti disenaraikan di bawah kategori khidmat perlu (essential), perniagaan ahli persatuan telah menjunam sehingga 70% sewaktu PKP ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required