Mitsubishi Airtrek 2022 didedah di China – kini SUV elektrik sepenuhnya, asas sama dengan GAC Aion V

Mitsubishi Airtrek 2022 didedah di China – kini SUV elektrik sepenuhnya, asas sama dengan GAC Aion V

Selepas diumumkan pada April lalu, Mitsubishi Airtrek generasi baharu akhirnya didedahkan secara rasmi di Chongqing International Auto Industry Fair (Auto Chongqing) di China. Namun harus diingat, ini adalah model khas hanya untuk pasaran China dan Airtrek kini adalah SUV elektrik sepenuhnya (EV), tanpa pilihan sebarang enjin konvensional.

Airtrek 2022 ini dihasilkan oleh GAC Mitsubishi Motors (GMMC), iaitu syarikat kerjasama antara Mitsubishi dan Guangzhou Automobile Group (GAC). Ia diasaskan dari Aion V, iaitu SUV EV dari GAC, kemudian diberikan perincian-perincian rekaan Mitsubishi.

Oleh itu, Airtrek ini menerima rekaan muka signatur Dynamic Shield Mitsubishi, terdiri dari lampu nyalaan siang LED yang terletak di atas bersama lampu utama berbentuk-L di bawah, memberikan rupa seakan model konsep Mitsubishi Mi-Tech. Disebabkan Airtrek ini dijana oleh tenaga elektrik sepenuhnya, tiada sebarang ruang aliran udara pada gril hadapan selain dari liang yang terletak di bahagian bawah.

Rekaan Airtrek ini kelihatan agak seiras dengan GAC Aion V termasuk garis-garis karekter badan dan juga pembuka pintu yang “tenggelam’. Apa yang berbeza adalah rekaan “bumbung terapung” pada tiang-C di mana kemasan pada Airtrek adalah lebih kecil dari Aion V, serta tidak diberikan kemasan hitam yang bersambung antara lampu belakang dan juga pembuka pintu belakang.

Airtrek juga menerima lampu belakang lebih unik berbentuk-T, bersama pintu tailgate belakang direka dengan elemen heksagonal. Model Mitsubishi ini juga diberikan rekaan bampar berbeza dari Aion V, menampilkan bahagian kemasan hitam lebih besar.

Mitsubishi masih belum mendedahkan dimensi Airtrek generasi baharu ini. Tetapi, GAC Aion V sudahpun dilancarkan pada pasaran China pada tahun lalu, dan dihasilkan dengan dimensi 4,586 mm panjang, 1,920 mm lebar, 1,728 mm tinggi serta jarak roda sejauh 2,830 mm. Jadi dari segi saiz, Aion V adalah lebih kecil dari Mitsubishi Outlander terkini.

GAC Aion V

Mitsubishi turut memberikan rekaan unik pada bahagian kabin Airtrek ini. Ia dilengkapi dengan papan pemuka yang minimalis, menampilkan skrin infotainmen besar yang terletak di atas liang pendingin hawa tengah. Skrin tersebut diasingkan dari skrin paparan instrumen digital, berbeza dengan rekaan pada Aion V yang dilihat bercantum sekali.

Selain itu, kabin Airtrek turut diberikan suis putar pemilih gear, pemegang cawan, pengecas telefon tanpa wayar, serta pelbagai suis kawalan dan ruang simpanan yang kesemuanya terletak di konsol terowong tengah.

Mitsubishi juga masih belum mengumumkan sebarang perincian berkenaan sistem rangkaian kuasa untuk Airtrek generasi baharu ini. Namun disebabkan ia berkongsi asas yang sama dengan Aion V, sudah tentu ia dihasilkan dari GAC Electric Platform 2.0 (GEP 2.0) yang sama. Aion V dijana oleh motor elektrik yang diletakkan pada sebelah hadapan, memberikan kuasa 184 PS (181 hp atau 135 kW) dan tork maksima 350 Nm. Bergantung pada varian, Aion V mampu bergerak sejauh 500 hingga 680 km dengan satu cas penuh bateri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required