Toyota tarik iklan TV berkaitan Sukan Olimpik kerana kes jangkitan Covid-19 di Jepun semakin meningkat

Toyota tarik iklan TV berkaitan Sukan Olimpik kerana kes jangkitan Covid-19 di Jepun semakin meningkat

Jepun tetap akan meneruskan Sukan Olimpik yang tertangguh sejak tahun lalu walaupun jangkitan kes Covid-19 dilihat semakin meningkat. Langkah yang diambil ini sebenarnya mendatangkan kegusaran banyak pihak, dan terbaharu salah satu penaja korporat terbesar untuk Komiti Olimpik Antarabangsa (IOC) iaitu Toyota mengambil keputusan untuk menarik semua iklan TV Sukan Olimpik yang disiarkan di negara berkenaan.

Menurut laporan AP News, Toyota bukan sahaja menarik iklan-iklan berkenaan dari disiarkan di televisyen, malah presiden dan ketua pegawai eksekutif syarikat berkenaan, Akio Toyoda tidak akan menghadiri acara pembukaan Sukan Olimpik tersebut.

Toyota telah menyuarakan kegusaran orang awam terhadap Sukan Olimpik berkenaan sejak Mei lalu, tulis Nikkei Asia, apabila atlet-atlet Jepun diminta untuk menyuarakan tentangan terhadap acara ini menerusi media sosial. “Sebagai penaja, kami merasa sedih kerana kegelisahan orang ramai yang ditujukan kepada atlet. Sejujurnya kami mahu semua atlet dan orang ramai boleh datang ke Sukan Olimpik Tokyo tanpa kegusaran,” kata ketua pegawai komunikasi Toyota, Jun Nagata.

Toyota tarik iklan TV berkaitan Sukan Olimpik kerana kes jangkitan Covid-19 di Jepun semakin meningkat

Konsumer-konsumer secara terus menerus mengkritik Sukan Olimpik Tokyo ini, di mana ciapan-ciapan negatif di Twitter yang mengandungi perkataan “Olimpik” dan “Toyota” telah mengatasi ciapan-ciapan positif yang mengandungi perkataan sama, menurut tinjauan yang dibuat oleh Nikkei menerusi sistem analitik media sosial, Social Insight.

Walau bagaimanapun, Toyota masih akan terus membekalkan 3,340 kenderaan, termasuk kenderaan elektrik mengunakan bateri serta sel bahan api untuk tugas-tugas pengangkutan atlet-atlet dan kakitangan sepanjang acara itu berlangsung, hampir sama dengan jumlah asal yang dipersetujui pada peringkat awal, lapor Nikkei Asia.

Ia juga turut termasuk penyediaan robot-robot pada pelbagai tempat acara, serta Toyota akan terus mempromosikan atlet-atlet yang ditaja pada laman web mereka.

“Terdapat pelbagai isu dengan sukan ini yang dilihat sukar untuk difahami,” kata Nagata kepada para wartawan awal minggu ini. Toyota akan terus memberikan sokongan kepada atlet-atlet berkenaan dan terdapat sekitar 200 atlet dalam Olimpik dan Paralimpik yang dikaitkan dengan Toyota, tambah Nagata menerusi laporan berkenaan.

Toyota tarik iklan TV berkaitan Sukan Olimpik kerana kes jangkitan Covid-19 di Jepun semakin meningkat

Sementara itu, Toyota Motor North Amerika menyatakan bahawa mereka tiada perancangan untuk mengubah pemasaran Sukan Olimpik ini di Amerika Syarikat.

“Perancangan media untuk Olimpik dan Paralimpik Toyota bagi iklan kempen global diuruskan oleh syarikat-syarikat individu dan mengikut rantau. Di Jepun, pejabat Toyota tempatan sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak menyiarkan kempen berkenaan kerana sensiviti terhadapa situasi Covid-19 di negara itu,” kata divisi Toyota di Amerika Utara tersebut.

“Di Amerika Syarikat, kempen sudah pun disiarkan diperingkat nasional dan ia akan terus disiarkan seperti yang dirancang oleh rakan media kami sepanjang Sukan Olimpik dan Paralimpik Tokyo 2020,” tambahnya. Buat masa sekarang, kerajaan Jepun akan meneruskan sukan berkenaan walaupun Tokyo kini diletakkan dalam situasi darurat.

Toyota telahpun menandatangani perjanjian dengan IOC sebagai penaja global Sukan Olimpik pada 2015, dengan persetujuan untuk menaja dari 2017 hingga 2024 yang bernilai hampir US$1 bilion (RM4.23 bilion) sekaligus menjadi jenama automotif pertama untuk meyertai IOC dalam program pemasaran peringkat tertinggi, lapor AP News.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required