Volkswagen ID. Buzz – sekurang-kurangnya ada tiga varian dalam perancangan untuk Eropah dan AS

Volkswagen ID. Buzz – sekurang-kurangnya ada tiga varian dalam perancangan untuk Eropah dan AS

Volkswagen akan memperkenalkan van elektrik ID. Buzz sekurang-kurangnya dalam tiga versi untuk pasaran utama seperti Eropah dan Amerika Syarikat (AS). Menurut laporan Automotive News Europe, nanti akan ada versi penumpang enam tempat duduk di Eropah untuk servis perkongsian kenderaan, dan setiap tempat duduk boleh diakses secara berasingan dan mempunyai skrin informasi sendiri.

Sementara itu untuk pasaran AS, mereka akan mendapat varian khas, dibuat untuk pelanggan yang bergerak sendirian atau dalam kumpulan kecil. Versi ini hanya akan mempunyai empat tempat duduk dengan dua menghadap ke depan dan dua lagi menghadap ke belakang.

Versi ketiga adalah kenderaan komersial, yang dipanggil sebagai ID. Buzz Cargo. Ia akan direka dan dibina untuk pelanggan sektor penghantaran barang, yang mana ia dijangka semakin berkembang selari dengan aktiviti beli-belah dalam talian. Laporan itu turut menyatakan ID. Buzz akan mula dijual di Eropah pada hujung tahun 2022 sementara AS pula dalam tahun 2024.

Volkswagen ID. Buzz – sekurang-kurangnya ada tiga varian dalam perancangan untuk Eropah dan AS

Semasa sesi pembentangan strategi perniagaan Volkswagen 13 Julai lalu, syarikat itu telah mendedahkan mereka sudah menguji prototaip ID. Buzz dengan fungsi pemanduan autonomous Level 4. Ini bermakna, van tersebut boleh bergerak sendiri tanpa pemerhatian manusia (tempat duduk pemandu boleh dipusing menghadap ke belakang), tetapi cuma dalam keadaan tertentu. Volkswagen memberitahu terdapat potensi untuk van penghantaran yang boleh bergerak sendiri.

Ketua bahagian pembangunan pemanduan autonomous Volkswagen, Christian Senger memberitahu bahawa ID. Buzz Cargo autonomous tidak memerlukan pemandu (manusia) dan boleh menjadikan penghantaran lebih produktif. “Jawapan kami adalah van penghantaran autonomous untuk rangkaian pengedaran masa hadapan, di mana pekerja yang menghantar barang tidak lagi memerlukan lesen memandu dan boleh menjadi penumpang yang lebih fokus kepada barangan dibawa dan tempahan penghantaran mereka,” kata Senger.

GALERI: Volkswagen I.D. Buzz Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required