Tol tanpa palang di Pennsylvania Turnpike rugi RM432 juta kerana pengguna yang lalu tanpa membayar

Tol tanpa palang di Pennsylvania Turnpike rugi RM432 juta kerana pengguna yang lalu tanpa membayar

Lebuhraya Pennsylvania Turnpike di Amerika Syarikat mengumumkan bahawa mereka kerugian USD104 juta (RM432 juta) kerana 11 juta pengguna dari 170 juta penggunanya tidak membayar tol mereka setelah sistem kutipan tol tanpa palang beroperasi sepenuhnya tahun lalu, lapor AP.

Menurut laporan berkenaan, lebuhraya tersebut mula menggunakan sepenuhnya sistem pembayaran elektronik pada tahun lalu kerana pandemik Covid-19, di mana mereka yang tidak mempunyai sistem E-Zpass perlu menggunakan sistem kamera nombor plat pendartaran “toll-by-plate” sebagai cara pembayaran bagi menggunakan lebuhraya yang menghubungkan Philadelphia dan Pittsburgh sejauh 805 km itu.

Namun menerusi pemerhatian yang dibuat, satu daripada dua pengguna sistem “toll-by-plate” cenderung untuk tidak membayar kos tol berkenaan, menyebabkan agensi pengendalinya tidak menghasilkan sebarang keuntungan sehingga 31 Mei lalu.

“Kami ambil isu ini dengan sangat serius. Ia adalah angka yang besar, tiada persoalan,” kata ketua eksekutif PA Turnpike, Mark Compton. “Tetapi kami, sebagai sebuah organisasi, tidak akan meninggalkan sebarang cara untuk mengatasi ‘kebocoran’ berkenaan,” kata Compton lagi.

Disebabkan masalah yang ditimbulkan oleh golongan minoriti yang tidak mempunyai E-Zpass tersebut, Pennsylvania Turnpike kini dibelenggu hutang di mana lebih separuh dari pendapatannya terpaksa digunakan untuk membayar kos pinjaman dan tol yang telah meningkat empat kali ganda dalam tempoh 12 tahun kebelakangan ini.

Tol tanpa palang di Pennsylvania Turnpike rugi RM432 juta kerana pengguna yang lalu tanpa membayar

Tahun lalu sejumlah 1.8 juta plat pendaftaran pengguna Pennsylvania Turnpike tidak dapat dikesan, dengan jumlah bil tertunggak mececah lebih dari satu juta. Agensi kenderaan motor yang gagal untuk memberikan alamat pemilik pula mencapai lebih dari 1.5 juta, serta tambahan 6.7 juta transaksi ditandakan sebagai “belum dibayar”.

Selepas tiada lagi orang diperlukan di pondok tol, kakitangan Pennsylvania Turnpike kini terdiri dari kontraktor yang bertugas untuk menilai gambar yang diambil tetapi sistem tidak dapat mengeluarkan nama dan alamat pemilik secara automatik supaya bil dapat dihantar.

Laporan yang dikeluarkan oleh lebuhraya tersebut sendiri Julai lalu menyatakan bahawa hampir separuh imej kamera plat pendaftaran tersebut tidak dapat digunakan kerana plat berkenaan tidak berada dalam gambar. Antara contoh yang diberikan adalah kenderaan tidak mempunyai nombor pendaftaran hadapan kerana ia memang tidak menjadi kesalahan di Pennsylvania.

Sekitar 41% imej yang rosak pula adalah kerana halangan seperti rak basikal. Manakala 1.1% lagi adalah imej di mana pemilik kenderaan sengaja mewujudkan halangan agar ia tidak dapat dibaca seperti meletakkan sesuatu pada plat tersebut.

Mereka yang mengelak dari membayar tol ini juga dilihat sangat kreatif dalam melakukan kesalahan berkenaan dengan menggunakan gris bagi mengkaburkan plat, dan menggunakan alat yang boleh menutup plat tersebut ketika ia dipandu melalui kamera.

Menerusi undang-undang negeri 2017, Suruhanjaya Pennsylvania Turnpike telah merujuk kapada jabatan pengangkutan negeri berkenaan untuk menggantung pendaftaran kenderaan yang terlibat melakukan kesalahan itu, menyaksikan sekitar 10,000 kenderaan telah pun ditahan.

Tol tanpa palang di Pennsylvania Turnpike rugi RM432 juta kerana pengguna yang lalu tanpa membayar

Pennsylvania Turnpike juga meminta peguam daerah untuk menuntut caj perkhidmatan bagi mereka yang berhutang sekurang-kurangnya USD2,000, serta telah menggunakan pemungut hutang bagi mendapatkan bayaran tertunggak dari pemandu di Pennsylvania dan lain-lain tempat.

Setiausaha Pengangkutan Negeri Yassmin Gramian yang juga pengerusi lembaga turnpike menyatakan bahawa suruhanjaya lebuhraya tersebut mahu lebih kuasa untuk mengutip tol yang tidak berbayar berkenaan dari penghutang yang berada di luar Pennsylvania, namun memerlukan perundangan di negeri-negeri itu.

Walaupun sistem bayaran tol tanpa palang ini menyebabkan masalah pengguna yang enggan membayar, ia tetap menyelesaikan beberapa masalah lain. Antaranya ia memperbaiki aliran trafik, mengurangkan pencemaran dan juga mengurangkan kos penyelenggaran pondok tol.

Tahun lalu Pennsylvania Turnpike telah mengurangkan kakitangannya dari 1,900 orang kepada hanya 1,300 orang buat masa sekarang. Kutipan tol keseluruhan pula adalah sekitar USD 1.3 bilion tahun lalu, dengan kutipan dari E-Zpass sahaja berjumlah lebih dari 1 bilion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required