Toyota RAV4 2022 ditunjuk — lampu depan, rim dan slot USB-C baru, varian Adventure kini untuk Eropah

Toyota RAV4 2022 ditunjuk — lampu depan, rim dan slot USB-C baru, varian Adventure kini untuk Eropah

Toyota mengeluarkan imej pertama bagi model RAV4 2022, yang telah diberi beberapa pembaharuan kosmetik dan juga fungsinya. Perubahan tersebut diperincikan oleh syarikat itu menerusi cabangnya di Australia pada Jun lalu, namun ini kali pertama ia ditampilkan dari segi visual.

Paling ketara ialah rekaan lampu utama LED projektornya, dengan unit projektor tersebut ditempatkan di bahagian bawah — memberikan ruang di atasnya untuk meletakkan DRL bentuk U. Ini adala penawaran standard di Eropah (menggantikan unit reflektor asas yang kita terima), sama juga dengan lampu kabus LED.

Selain itu, rim aloi 10-jejari juga diperkenalkan, dengan penyudah warna perak atau hitam, sementara pencahayaan LED, kerusi penumpang dengan larasan kuasa, suis tingkap dengan pencahayaan dan slot USB Type C juga turut ditambah. Pasaran Eropah juga menerima model Adventure yang lebih ranggi yang ditawarkan di Amerika Utara, Jepun dan Australia.

Ini melibatkan bampar depan bebeza dengan gril hexagonal yang lebih besar (logo Toyota di tengah) yang dibingkaikan oleh bukaan tengan berbentuk U dan lampu kabus, serta skid plate warna perak yang lebih ketara. Kemasan pada fender juga lebih lebar, rim aloi 19-inci unik (dalam warna kelabu kesat bagi pasaran Eropah) dan skim warna dua-tona eksklusif yang diganding bersama warna badan Urban Khaki dengan bumbung Dynamic Grey.

Di dalam, model Adventure dibezakan dengan penggunaan kulit tiruan yang membaluti kerusinya dengan benar warna oren, dengan plate nama “RAV4 Adventure”. Di Eropah, RAV4 ditawarkan hanya dalam varian hibrid, menggabungkan enjin 2.5 liter kitaran Atkinson empat-silinder dengan motor elektrik yang menjana kuasa 218 PS (225 PS dengan tambahan motor belakang dan pacuan semua roda).

Varian Plug-In Hybrid yang lebih sporty juga ada, dengan angka janaan 306 PS dan memberikan jarak elektrik sepenuhnya sejauh 75 km melalui bateri lithium-ion 18.1 kWh. RAV4 baru ini akan mula dijual di Eropah pada suku pertama tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required