Teknologi caj kereta elektrik tanpa wayar – kenapa masih belum digunakan pada model produksi terkini?

Teknologi caj kereta elektrik tanpa wayar – kenapa masih belum digunakan pada model produksi terkini?

Berberapa tahun lalu, pengecas induktif yang membolehkan kereta elektrik (EV) dicaj semula tanpa menggunakan wayar dikatakan bakal digunakan secara meluas. Tanpa perlu menggunakan sebarang wayar atau penghubung, teknologi berkenaan dilihat sebagai solusi yang sempurna bagi memudahkan pemilik EV mengecaj kenderaan mereka.

Aspek teknikal untuk memindahkan kuasa elektrik tanpa menggunakan wayar ini kini semakin berkembang, dengan kadar dan keberkesanan yang semakin meningkat, namun penampilannya dalam model-model produksi masih belum kelihatan. Jadi persoalannya, adakah pengecaj kereta elektrik tanpa wayar ini akan benar-benar digunakan tidak lama lagi bagi menggantikan sistem pengecaj biasa seperti yang diramalkan?

Dalam sesi temuramah bersama Johan Hellsing, pakar prinsipal Pergerakan dan Tenaga di China Euro Vehicle Technology (CEVT, pusat inovatif milik Zhejiang Geely Holding Group) baru-baru ini, kami turut bertanyakan berkenaan teknologi tersebut kepada beliau.

Menurut Hellsing, memang ada masa hadapan untuk teknologi pengecaj tanpa wayar bagi kereta elektrik, tetapi ia akan mengambil sedikit lagi masa sebelum direalisasikan untuk penggunaan massa. Teknologi tersebut juga mampu memberikan keberkesanan yang sama seperti pengecaj konvensional, malah aspek penghantarannya juga dapat dilaksanakan sekarang.

Teknologi caj kereta elektrik tanpa wayar – kenapa masih belum digunakan pada model produksi terkini?

“Ia merupakan teknologi yang boleh berdaya maju, dengan tahap pembangunan kini mencapai keberkesanan yang sangat bagus – tahap kuasa kini sedang meningkat, dengan kebolehan untuk mengecaj pada kadar 10 atau 20 kW, dan ada sehingga 75 kW, seperti yang telah ditawarkan oleh satu syarikat,” katanya kepada paultan.org.

Walau bagaimanapun, pada tahap sekarang ini, pengguna dilihat masih tidak kisah hidup dengan menggunakan kabel dan palam bagi kegunaan mengecaj. Ia telah ditunjukkan dengan jelas pada pasaran yang menerajui adaptasi EV berkenaan.

“Norway merupakan contoh yang baik. Mereka mempunyai kadar penggunaan EV tertinggi di dunia, tetapi tidak ada seorang pun yang meminta sistem pengecaj tanpa wayar,” jelasnya. Faktor kos dan juga banyak akses kepada penghubung kabel juga menjadi punca mengapa tiada permintaan terhadap teknologi tersebut.

Hellsing juga menyatakan pada peringkat awal dahulu dia juga berpendapat teknologi pengecaj tanpa wayar ini akan menjadi halatuju bagi EV, namun sekarang pendapatnya sudah berubah. Tetapi, dia berpendapat teknologi ini bakal mendapat permintaan tidak lama lagi selepas selepas teknologi pemanduan berautonomi mula digunakan.

Ini kerana selepas kereta boleh bergerak tanpa pemandu, ia akan seiring dengan aspek mengecaj. “Saya rasa dengan kedatangan kereta berautonomi, di mana kereta boleh bergerak sendiri ke pengecaj, kita perlu juga menghasilkan pengecaj automotik,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required