Tempoh menunggu Mercedes-Benz lebih setahun akibat kekurangan cip — M’sia masih belum terkesan

Tempoh menunggu Mercedes-Benz lebih setahun akibat kekurangan cip — M’sia masih belum terkesan

Kekurangan bekalan semikonduktor di peringkat global terus memberi kesan kepada industri automotif, mengakibatkan kelewatan pengeluaran serta serahan kenderaan kepada pelanggan. Ini bahkan tidak terkecuali bagi syarikat besar seperti Daimler, dengan pembeli Mercedes-Benz ketika ini perlu menunggu lebih dari setahun untuk menerima kereta baru mereka, lapor Reuters.

Pengerusi dan CEO Mercedes, Ola Källenius memaklumkan perkembangan buruk itu dalam sebuah wawancara dengan Frankfurter Allgemeine Zeitung. “Permintaan adalah tinggi untuk Mercedes-Benz dan dalam masa sama, sedikit tidak bernasib baik, berlaku kekurangan bekalan yang teruk. Bagi sesetengah model, tempoh menunggunya kini lebih panjang daripada yang sepatutnya, dan dalam beberapa kes, ia lebih dari setahun,” ujarnya.

Källenius mengulang kenyataannya ketika Munich Motor Show awal bulan ini, memaklumkan gangguan bekalan itu boleh berlarutan hingga 2023 berikutan masalah struktural dan kawalan pergerakan yang dikenakan di negara pembekal seperti Malaysia. “Beberapa pembekal cip telah menuding kepada masalah struktural dengan permintaan. Ini boleh berlanjutan tahun depan, dan mungkin boleh mereda dalam tahun 2023 nanti,” jelasnya.

Tempoh menunggu Mercedes-Benz lebih setahun akibat kekurangan cip — M’sia masih belum terkesan

Kami sebelum ini sempat bertanyakan kepada Mercedes-Benz Malaysia (MBM) berkaitan kesan gangguan bekalan cip di pasaran tempatan. Presiden dan CEO Sagree Sardien memaklumkan yang model CKD setakat ini tidak terkesan dengan gangguan itu, walaupun serahan mungkin akan sedikit tertangguh.

“Kebanyakan kereta kami di Malaysia tidak terkesan dengan kekangan itu. Bagaimanapun, dalam beberapa kes, sesetengah spesifikasi hanya akan dipasang sebaik sahaja peralatan yang terlibat itu tersedia kelak atau, seperti yang telah dipersetujui bersama pelanggan, akan dikeluarkan daripada kereta tanpa retrofit,” jelas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required