Foxconn dedah barisan model elektrik konsep Foxtron – crossover Model C, sedan Model E dan bas Model T

Foxconn dedah barisan model elektrik konsep Foxtron – crossover Model C, sedan Model E dan bas Model T

Pengeluar barangan elektronik dari Taiwan, Hon Hai Technology Group (lebih dikenali sebagai Foxconn) telah mendedahkan tiga kenderaan elektrik (EV) konsep yang sebelum ini ditunjukkan lebih awal melalui beberapa teaser.

Semua kenderaan yang diletakkan di bawah jenama Foxtron ini dibuat untuk menunjukkan kemampuan R&D serta pengeluaran syarikat, dan ia terdiri daripada crossover Model C, sedan Model E dan bas Model T. Foxtron adalah satu syarikat kerjasama antara Hon Hai dan pengeluar kenderaan Taiwan, Yulon Motor, yang juga membuat kenderaan di bawah jenama Luxgen.

Model C adalah sebuah SUV elektrik dengan kecekapan rintangan angin serendah 0.27 Cd, panjang 4.64 meter, jarak roda 2.86 meter dan boleh menempatkan sehingga tujuh penumpang. Antara catatan prestasinya adalah 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat dan jarak gerak sehingga 700 km. Menurut laporan berita, SUV ini akan dipasarkan di bawah salah satu jenama Yulon dan dirancang menembusi pasaran domestik pada tahun 2023.

Menurut Foxtron, Model C adalah kenderaan pertama yang dibina menggunakan asas MIH Open Platform, di mana ia menampilkan binaan modular penuh yang mudah diubah suai untuk pelbagai kegunaan. Ia juga akan menjadi asas untuk kemasukan Foxconn ke Thailand, di mana mereka akan bekerjasama dengan PTT untuk mengeluarkan kenderaan elektrik.

Sementara itu, Model E pula adalah sebuah sedan mewah yang disasarkan kepada pelanggan kelas pertengahan dan atas. Dihasilkan bersama syarikat rekaan Itali, Pininfarina, model ini mempunyai tempat duduk belakang yang boleh diubah untuk menjadi seperti pejabat bergerak, dengan peranti mudah alih individu boleh disambung kepada kenderaan dan memberikan pelbagai fungsi pintar seperti bukaan pintu melalui pengenalan muka.

Bagi Model C pula, tidak banyak perincian teknikal yang didedah, tetapi diberitahu boleh memberikan kuasa sehingga 750 hp dan pecutan 0-100 km/j dalam masa cuma 2.8 saat. Jarak geraknya boleh mencapai 750 km dan menurut laporan, ia juga akan dijual di luar Taiwan melalui satu jenama yang masih tidak diberitahu.

Foxconn dedah barisan model elektrik konsep Foxtron – crossover Model C, sedan Model E dan bas Model T

Akhir sekali Model T. Diletakkan sebagai sebuah pengangkut pintar, bas elektrik ini menampilkan badan tegar dan perlindungan yang menepati peraturan serta standard Federal Transit Administration (FTA). Antara spesifikasi awal yang didedah adalah jarak gerak lebih 400 km dan kelajuan maksimum 120 km/j.

Barisan EV ini menjadi tanda fizikal pertama kemasukan Foxconn ke dalam dunia automotif. Selain kerjasama dengan PTT, mereka juga telah menandatangani perjanjian dengan Stellantis untuk menubuhkan satu syarikat kerjasama yang akan memberi fokus kepada pembangunan sistem infotainmen serta teknologi sambungan kenderaan.

Syarikat Taiwan ini juga telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Geely untuk memberikan servis rundingan dalam proses pengeluaran, informasi serta teknologi komunikasi, selain bersedia untuk bekerjasama dengan Fisker untuk Project PEAR, yang akan menghasilkan satu lagi kenderaan elektrik keluaran bersama yang bakal muncul pada tahun 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required