Toyota Corolla Cross Hybrid 2021 untuk M’sia dalam teaser sebelum pelancaran — daftar minat kini dibuka

Toyota Corolla Cross Hybrid 2021 untuk M’sia dalam <em>teaser</em> sebelum pelancaran — daftar minat kini dibuka

Kini bukan lagi rahsia bahawa UMW Toyota Motor (UMWT) merancang untuk melancarkan Corolla Cross Hybrid untuk pasaran tempatan. Tetapi, mereka juga masih dalam kadar perlahan menunjukkan sedikit demi sedikit model akan datang itu, yang nampaknya sudah semakin hampir untuk diperkenalkan.

Teaser terkini yang ditunjukkan hari ini menunjukkan lampu utama Corolla Cross Hybrid dengan sangat jelas, yang menampilkan kemasan warna biru di bawah klusternya — petunjuk jelas bahawa ini merupakan model hibrid. Lebih daripada itu, belum ada tarikh pelancaran yang disahkan, walaupun mereka yang berminat kini boleh mendaftarkan minat untuk menerima makluman kemaskini nanti.

Sebagai makluman, Corolla Cross Hybrid dilengkapi enjin 2ZR-FXE 1.8 liter kitaran Atkinson empat-silinder petrol (98 PS dan 142 Nm) serta sebuah motor elektrik (72 PS dan 163 Nm) untuk memberikan output sistem keseluruhan 122 PS. Pacuan disalur ke roda depan melalui e-CVT, dengan motor elektriknya mendapat kuasa dari bateri nikel-metal hydride 6.5-Ah.

Corolla Cross versi bukan hibrid dilancarkan di Malaysia pada Mac lalu dan menampilkan enjin 2ZR-FE 1.8 liter NA empat-silinder petrol, menghasilkan sebanyak 139 PS dan 172 Nm dan diganding bersama CVT.

Corolla Cross Hybrid pula sebelum ini sudah mula dijual di Thailand, Indonesia, Filipina dan Vietnam. Maka, sepatutnya tidak terlalu lama lagi Malaysia pula akan menerima model ini. Model hibrid ini bakal menjadi antara model hibrid yang dipasang di sini (CKD) seperti yang dirancang UMWT, dengan Corolla dan Camry menjadi calon hibrid seterusnya untuk pemasangan tempatan kelak.

Kita perlu menunggu hingga tiba hari pelancarannya untuk tahu berapa harga yang akan dikenakan untuk model ini. Sebagai latar, model CBU bagi Corolla Cross bukan hibrid dijual bermula RM124,000 bagi varian asas 1.8G, hingga RM129,266 bagi varian tertinggi 1.8V. Ini harga termasuk pengecualuan 50% SST hingga hujung tahun.

Pengenalan Corolla Cross Hyrbid sebagai model CKD kelak akan memberi kesan juga kepada model bukan hibridnya untuk dipasang di sini juga. Ini akan menjadikan harganya lebih murah. Memang ada dinyatakan sebelum ini bahawa Corolla Cross CKD akan muncul dan dipasang di kilang UMWT Bukit Raja. Sama-sama kita nantikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required