Toyota akan perkenalkan sesuatu 27 September ini – model hibrid CKD? Mungkinkah Corolla Cross Hybrid?

Toyota akan perkenalkan sesuatu 27 September ini – model hibrid CKD? Mungkinkah Corolla Cross Hybrid?

Hari ini kami telah menerima satu siaran akhbar dari UMW Toyota Motor (UMWT) yang menyatakan mereka akan memperkenalkan sesuatu 27 September ini, dan perincian berkenaannya akan didedahkan pada hari tersebut. Orang ramai juga boleh menyaksikannya melalui laman web rasmi serta saluran media sosial syarikat tersebut.

Siaran akhbar tersebut datang dengan beberapa imej yang memberi gambaran suasana alam, tetapi salah satu daripadanya yang bertajuk sinergi seakan memberi gambaran gabungan dua sumber kuasa. Melalui ayat yang dimainkan juga kita boleh mendapat petunjuk, contohnya seperti “melangkah ke hari esok pada hari ini, perjalanan awal tersebut menjanjikan keterujaan menakjubkan, kesunyian, harmoni, tenaga, endurans dan kuasa, sebuah pengalaman yang akan mengubah hidup.”

“Tanpa ingin mendedahkan terlalu banyak, biar saya katakan yang kami akan membuat pengumuman terperinci tentang ini dalam masa terdekat, dan ia akan memberi impak besar tidak hanya kepada jenama ini sahaja, tetapi ke atas industri secara keseluruhannya, serta terhadap gaya hidup dan pilihan yang sudah serasi dengan kita,” jelas Timbalan Pengerusi UMWT, Akio Takeyama.

Toyota akan perkenalkan sesuatu 27 September ini – model hibrid CKD? Mungkinkah Corolla Cross Hybrid?

Beliau menambah lagi, “Toyota Motor Corporation terus akan menjadi pelopor dan syarikat telah mengambil satu lagi langkah ke depan untuk mengukuhkan komitmen globalnya menjelang 2050. Kami sedang berdepan dengan jangkaan sebuah era baru yang menarik, yang akan menetapkan perjalanan masa depan untuk generasi akan datang.”

Daripada kenyataan ini, kita sudah boleh menjangka ini bukanlah sebuah model biasa dan seperti yang sudah diketahui, komitmen global Toyota menjelang 2050 adalah untuk mengurangkan emisi karbon sehingga 90%. Dalam siaran akhbar itu juga presiden syarikat, Ravindran K ada menyatakan bahawa usaha yang akan dijalankan melangkaui sekadar pengilangan dan pemasangan kenderaan.

Jadi, tekaan kami, ia adalah sebuah model hibrid pemasangan tempatan (CKD) – usaha ini sudah pernah diumumkan secara rasmi sebelum ini. Model sebenar masih belum diketahui tapi Corolla Cross Hybrid nampak seperti calon yang sesuai kerana model biasanya sudah dalam perjalanan untuk pemasangan tempatan, dan model hibridnya juga sudah pernah ditemui membuat ujian di Malaysia.

Satu lagi calon berpotensi adalah Camry Hybrid facelift XV70, kerana di negara luar memang ada model ini dan model biasa di Malaysia pula juga sudah lama tidak dinaik taraf. Pada tahun 2015 juga UMW Toyota sudah pernah menjual Camry Hybrid (XV50) CKD pada harga RM174,900. Kami juga tidak akan terperanjat sekiranya mereka memperkenalkan Corolla Hybrid kerana model ini juga sudah pernah diuji di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required