Mazda CX-60 2022 – imej tertiris; bakal guna enjin enam-silinder sebaris dan pacuan roda belakang?

Mazda CX-60 2022 – imej tertiris; bakal guna enjin enam-silinder sebaris dan pacuan roda belakang?

Sebelum ini Mazda telah mengumumkan bahawa barisan model-model SUVnya bakal dikembangkan lagi – minggu ini jenama automotif dari Hiroshima berkenaan telah pun memperkenalkan siri baharu pertama dari rancangan tersebut, digelar CX-50. Apa pula selepas ini? Nah, ini dia gambar satu lagi model baharu yang digelar CX-60 yang telah pun tertiris menerusi video yang disiarkan oleh CSK Review Channel (video tersebut telah dipadamkan tidak lama selepas itu).

Mazda CX-60 ini merupakan SUV dengan dua baris tempat duduk yang menjadi sebahagian dari kumpulan Produk Besar Mazda, dan bakal dijual di pasaran-pasaran “dengan jalan lebih sempit dan lot pakir lebih kecil” seperti Eropah, Jepun dan lain-lain. Ia bakal disertai oleh model CX-80 dengan konfigurasi tiga baris tempat duduk pada pasaran-pasaran yang sama.

Manakala model baharu lain seperti CX-50 (dua baris tempat duduk), CX-70 (dua baris tempat duduk, badan lebar) dan CX-90 (tiga baris tempat duduk, badan lebar) akan dijual di pasaran Amerika Utara dan lain-lain.

Mazda CX-60 2022 – imej tertiris; bakal guna enjin enam-silinder sebaris dan pacuan roda belakang?

Dalam video tersebut dapat dilihat bahawa CX-60 nampak lebih besar dari CX-5 sedia ada, dan rekaannya nampak lebih elegan dan bersegi berbanding CX-50 yang tampil dengan gaya lebih lasak. CX-60 ini juga menampilkan gril lebih tinggi, lampu hadapan lebih nipis, ruang roda yang lebih normal dengan bentuk bulat, serta menampilkan liang udara hitam pada kedua-dua sisi bampar hadapan.

Video berkenaan menampilkan dua unit CX-60, di mana unit yang berwarna merah datang dengan penutup cermin sisi dan juga kemasan sekeliling gril yang berwarna hitam, manakala unit yang berwarna putih pula menampilkan kemasan masing-masing warna badan dan krom pada bahagian sama. Ini mungkin menandakan kedua-dua unit tersebut adalah dari varian berbeza.

Namun imej yang tertiris ini tidak menunjukkan bahagian belakang CX-60 berkenaan. Mazda juga belum menyiarkan sebarang maklumat rasmi terhadap SUV baharu tersebut setakat ini.

Mazda CX-60 2022 – imej tertiris; bakal guna enjin enam-silinder sebaris dan pacuan roda belakang?

Mazda CX-60 ini dijangka diasaskan dari platform baharu Mazda yang menampilkan konfigurasi enjin hadapan, pacuan roda belakang. Platform tersebut sebelum ini telah disahkan dihasilkan sekali dengan pilihan enjin petrol sepenuhnya bentangan enam-silinder sebaris, atau unit rangkaian kuasa hibrid gandingan enjin petrol empat-silinder dan motor elektrik.

Berdasarkan jarak antara roda hadapan dan tiang-A CX-60 ini, nampak seakan nisbah pemuka-ke-gandar model ini lebih panjang berbanding model-model terkini Mazda yang lain, menjadi satu lagi petanda bahawa ia memang adalah model pacuan roda belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required