Perodua tidak akan dapat capai sasaran jualan 214,000 unit bagi 2021, masalah bekalan cip belum selesai

Perodua tidak akan dapat capai sasaran jualan 214,000 unit bagi 2021, masalah bekalan cip belum selesai

Malam tadi Perodua Myvi facelift 2022 telah pun dilancarkan secara rasmi. Walaupun nampak masih lagi hampir sama pada sebelah luar dengan model sebelum ini, versi kemaskini Myvi berkenaan menampilkan perubahan yang begitu drastik pada aspek mekanikal dan elektronik, dan tidak mustahil akan melonjakkan jumlah Perodua.

Malah pada Oktober, Perodua juga dilihat telah mencatatkan jualan sebanyak 27,858 unit kenderaan, sekaligus mencatatkan rekod baharu dalam Malaysia Book of Record. Jadi, adakah Perodua bakal mencapai jualan tahunan yang disasarkan sebanyak 214,000 unit bagi tahun ini?

Namun menurut presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad ketika sesi prebiu untuk media sebelum pelancaran Myvi facelift, syarikatnya dijangka akan gagal untuk mencapai sasaran berkenaan. Malah sebenarnya angka tersebut telah dikurangkan dari sasaran awal 240,000 unit yang diumumkan sebelum itu.

Menurutnya, cabaran besar ini adalah disebabkan pandemik Covid-19 yang masih belum berakhir, dan ia memberikan kesan besar terhadap produksi kenderaan yang kadang kala terpaksa dihentikan bagi mengelakkan penularan virus berkenaan. Selain dari Covid, masalah bekalan cip semikonduktor yang terjejas di seluruh dunia juga menambah buruk lagi situasi tersebut, tambahnya.

Perodua tidak akan dapat capai sasaran jualan 214,000 unit bagi 2021, masalah bekalan cip belum selesai

“Cabaran-cabaran ini telah menjejaskan jumlah produksi kami, dalam masa yang sama kami masih belum dapat mendedahkan jumlah sebenar impak berkenaan buat masa sekarang, cukuplah untuk mengatakan bahawa Perodua tidak akan dapat mencapai sasaran jualan 214,000 kenderaan yang ditetapkan sebelum ini,” katanya dan menambah bahawa sudah cukup baik sekiranya jumlah jualan berkenaan dapat mencapai lebih dari 200,000 unit.

Jualan kumulatif Perodua sehingga Oktober lalu dicatatkan pada 146,951 unit, atau 14.5% lebih rendah berbanding tempoh sama tahun lalu. Bagi mencapai angka 200,000 unit Perodua perlu mendaftar secara purata 25,500 unit kereta sebulan bagi bulan November dan Disember.

“Walau bagaimanapun, permintaan untuk kenderaan kami masih kuat dengan jumlah tempahan yang besar serta permintaan yang mampan yang dijangka terus bergerak ke hadapan berikutan pengecualian cukai jualan yang diteruskan. Oleh sebab itu kami menjangkakan pengeluaran dan jualan kedua-duanya akan mendapat pemulihan yang kukuh tahun depan,” jelas beliau lagi.

September lalu, Perodua mengumumkan bahawa sasaran jualan tahunannya dikurangkan dari 240,000 unit yang ditetapkan pada awal tahun dikurangkan 10.8% kepada hanya 214,000. Sebelum itu, Perodua optimis dengan sasarannya 240k unit tersebut pada awal bulan Jun, sebelum impak sekatan pergerakan penuh yang menyaksikan produksi dan jualan kereta terpaksa dihentikan sekitar dua setengah bulan.

Perodua tidak akan dapat capai sasaran jualan 214,000 unit bagi 2021, masalah bekalan cip belum selesai

Bayangan model gantian Perodua Alza oleh Theophilus Chin, berasaskan Daihatsu Xenia dengan penggayaan dari Myvi facelift

Sasaran awal 240k tersebut juga sebenarnya merupakan angka sasaran untuk tahun 2020 yang tidak dapat dicapai, selepas Covid-19 memaksa syarikat berkenaan menurunkan sasarannya kepada hanya 210k unit. Namun Perodua masih berjaya mencatatkan jualan sebanyak 220,163 unit sepanjang 2020.

Perodua bakal menumpukan perhatian mereka untuk tahun 2022, bukan sahaja dengan Myvi facelift, malah dengan kehadiran MPV baharu yang akan menggantikan Perodua Alza (buat masa sekarang masih dipanggil D27A) yang dijangka akan dilancarkan pada awal tahun hadapan.

Walau bagaimanapun, semua perancangan ini masih perlu bergantung kepada situasi bekalan mikrocip, yang dilihat tidak akan reda dalam masa terdekat. “Kami secara berterusan berkomunikasi dan berbincang dengan pembekal kami dan mereka komited untuk membekalkan keperluan kami sehingga akhir tahun ini. Tetapi untuk suku pertama tahun hadapan, kami berada dalam keadaan tidak menentu dan kami tidak mendapat sebarang komitmen dari mereka (pembekal cip),” kata Zainal menerangkan bahawa pengeluar cip tidak memberikan sebarang komitmen untuk bekalan lebih dari tiga bulan kerana situasi yang dihadapi sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required