Perodua Alza bakal dihentikan produksi pada Jan 2022 selepas 12 tahun dalam pasaran, tak lepas emisi ekzos

Perodua Alza bakal dihentikan produksi pada Jan 2022 selepas 12 tahun dalam pasaran, tak lepas emisi ekzos

Siapa ingat bila Perodua Alza dilancarkan? Dah lama kan? MPV kompak keluaran jenama automotif nasional kedua berkenaan sebenarnya diperkenalkan pada November 2009, bermaksud ia sudah pun dijual selama 12-tahun dalam pasaran menjelang bulan ini.

Sepanjang ia dijual, Alza telah menerima dua fasa facelift iaitu pada Januari 2014, dan pada September 2018. Bayangan model gantian untuk Alza juga sudah mula kelihatan – projek yang diberi kod D27A tersebut dilihat diuji pada Oktober 2019, dan dijangka akan dijelmakan sebagai kembar kepada Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia generasi baharu yang telah diperkenalkan di Indonesia minggu ini.

Toyota Avanza (kiri) dan Daihatsu Xenia (kanan) generasi baharu pasaran Indonesia

Menerusi satu nota yang diedarkan oleh Perodua kepada pengedar-pengedarnya, Alza disahkan akan dihentikan pengeluarannya pada penghujung Januari 2022, dan tiada satu unit pun akan dipasang bermula 1 Februari depan. Ini merupakan satu petunjuk bahawa penggantinya mungkin akan dilancarkan selepas dari tarikh berkenaan, dan bukan pada tahun ini.

Angka-angka untuk produksi unit-unit akhir Alza ini juga telah diperincikan dalam notis tersebut – 2,820 unit akan disiapkan bulan ini (jumlah keseluruhan untuk semua varian), 2,283 unit bulan Disember, dan hanya 1,100 unit pada Januari 2022.

Perodua Alza bakal dihentikan produksi pada Jan 2022 selepas 12 tahun dalam pasaran, tak lepas emisi ekzos

Bayangan Perodua Alza generasi kedua berasaskan Daihatsu Xenia oleh Theophilus Chin

Menurut Perodua dalam notis berkenaan, pengeluaran Alza akan dihentikan pada Februari ini adalah kerana undang-undang emisi ekzos yang ditetapkan oleh kerajaan yang akan beralih dari Euro 2 kepada Euro 4 menjelang 1 Januari 2022 (ia pada asalnya dijadualkan akan beralih pada 1 Oktober 2021).

Walau bagaimanapun, Perodua mengatakan bahawa mereka berjaya memohon untuk meneruskan produksi Alza sehingga ke hujung Januari 2022. Walaupun undang-undang baharu ini sudah dikuatkuasakan kelak, hanya produksi kenderaan yang tidak lagi melepasi had emisi berkenaan perlu dihentikan serta merta, manakala stok-stok akhir masih boleh dijual sehingga habis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required