Perodua Alza facelift 2018 diperkenalkan secara rasmi – tempahan kini dibuka, harga bermula RM51,490

Perodua Alza facelift 2018 diperkenalkan secara rasmi – tempahan kini dibuka, harga bermula RM51,490

Sebelum ini Perodua pernah mengesahkan bakal memperkenalkan model serba baharu bagi MPV tujuh-tempat duduknya, Alza, walau pun masih berteka-teki tentang jangkaan masa pelancarannya. Namun demikian, langkah memperkenalkan versi facelift ternyata tepat pada masanya, selepas kali terakhir Perodua melancarkan model yang dipertingkatkan pada tahun 2014.

Malah Perodua memilih tarikh 31 Ogos 2018 sebagai detik keramat untuk memperkenalkan Alza 2018 ini kepada umum melalui iklan sempena Merdeka. Ia hadir dengan wajah yang diperbaharui, pastinya dengan suntikan yang lebih segar. Ia didatangkan dalam varian Standard (MT), Standard (AT), SE (AT) dan Advance (AT) dengan harga atas jalan bermula dari RM51,490 hingga RM62,690 (tanpa insurans).

Walau pun begitu, ia masih mengekalkan penjana kuasa yang sama iaitu enjin 1.5 liter 3SZ-VE DVVT dengan pilihan kotak gear manual lima-kelajuan (bagi varian Standard MT) dan transmisi automatik empat-kelajuan pada varian yang lain.

Bagi imej luaran, semua varian dilengkapi dengan lampu kabus depan, spoiler belakang, filem tingkap keselamatan dan solar, pengesan belakang dan roda aloi 15-inci dengan kemasan warna perak bagi varian Standard dan titanium pada varian SE dan Advance.

Manakala varian SE dan Advance juga tampil dengan gaya yang lebih berani dan menonjol, termasuk kehadiran bampar depan, gril depan bar berkembar dan skirt sisi baharu. Bukan itu sahaja, bampar belakang baharu dan garisan hiasan turut menghiasi sudut belakang varian ini.

Untuk bahagian kabinnya pula, ciri-ciri baharu yang ditawarkan termasuklah stereng balutan kulit, grafik panel instrumen dan kluster tengah yang direka semula, serta kunci kawalan jauh two-motion (tekan sekali untuk membuka pintu pemandu, tekan dua kali untuk membuka kesemua pintu).

Perodua Alza facelift 2018 diperkenalkan secara rasmi – tempahan kini dibuka, harga bermula RM51,490

Selain itu, aliran penyaman udara ke barisan tempat duduk ketiga bertambah baik dengan adanya ciri baharu termasuk sirip tetap yang terletak di antara corong udara tengah hadapan serta penambahbaikan kepada sistem penyejatan dan saluran pertukaran haba. Varian Standard dan SE turut dilengkapi dengan sistem audio baharu dengan fungsi USB dan Bluetooth.

Manakala ciri tambahan bagi varian SE dan Advance termasuklah rekaan baharu tempat duduk kulit, manakala Advance secara eksklusif dilengkapi dengan monitor pasang-siap di bumbung dan sistem multimedia dengan skrin sesentuh berasaskan Android dengan fungsi pintar (Smart Link), Bluetooth, navigasi dan kamera undur.

Untuk ciri keselamatan, Alza 2018 ini didatangkan dengan dua beg udara hadapan, ABS dengan Pengedaran Kuasa Brek Elektronik (EBD), Bantuan Brek dan poin ISOFIX untuk tempat duduk kanak-kanak di barisan tengah, sekaligus memberikan model ini penarafan keselamatan empat-bintang oleh ASEAN NCAP.

Manakala pilihan warna yang ditawarkan ialah Granite Grey (warna baharu dan eksklusif untuk varian SE dan Advance sahaja), Ivory White, Glittering Silver, Mystical Purple dan Electric Blue.

Malahan Perodua buat kali pertamanya akan memperkenalkan pelbagai aksesori GearUp yang unik untuk Perodua Alza baharu ini termasuk aksesori luaran, balutan tempat duduk bercorak quilt dan pelindung matahari.

Akan mula dipamerkan di bilik pameran Perodua di seluruh negara secara berperingkat mulai 6 September ini, tempahannya juga kini telah pun mula dibuka. Alza 2018 ditawarkan dengan waranti lima-tahun/150,000km (yang mana tiba terdahulu).

GALERI: Perodua Alza Advance 2018

GALERI: Perodua Alza 2018 dengan aksesori GearUp

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Hasrul Hassan on Sep 06, 2018 at 12:43 am

    Wow .. facelift baharu la .. nampak menarik ni. Nak gi showroom la tgk depan depan

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required