EICMA 2021: Suzuki Katana terima peningkatan kuasa

EICMA 2021: Suzuki Katana terima peningkatan kuasa

Bagi model keluaran tahun 2022, Suzuki telah menaik taraf Katana pada beberapa bahagian termasuk enjin, elektronik serta penampilan. Model ini sekarang ditawarkan dalam dua warna baru iaitu Metallic Matt Stellar Blue dan Solid Iron Grey.

Model retro moden ini masih lagi menggunakan enjin empat silinder 999 cc yang sama secara asasnya seperti sebelum ini, tetapi telah dipasang dengan camshaft, spring injap, sistem ekzos 4-2-1 serta kotak angin baru. Ia kini bukan setakat menepati tahap emisi Euro 5, tetapi juga menerima peningkatan kuasa sebanyak 2 hp, menjadikan keseluruhannya 152 PS pada 11,000 rpm dan 106 Nm tork pada 9,250 rpm.

Selain itu, ia juga dipasang dengan sistem ride-by-wire baru, bersama throttle body elektronik yang lebih kecil (40 mm) serta klac slip & assist dan sistem Suzuki Drive Mode Selector yang dilaras semula (ada tiga mod yang boleh dipilih). Quickshifter juga kini diberikan secara standard.

Selain daripada itu, kelengkapan Katana 2022 masih lagi sama seperti sebelumnya, termasuk fork Kayaba yang boleh dilaras sepenuhnya, monoshock dengan pelarasan pra beban dan lantunan, brek cakera berkembar 310 mm dengan angkup Brembo empat piston di hadapan, tangki bahan api 12 liter, panel meter LCD serta lampu hadapan LED.

Pada bahagian elektronik, selain mod tunggangan, motosikal ini juga datang dengan traction control serta ABS two-channel. Tinggi tempat duduk Katana adalah 825 mm dan berat keseluruhannya adalah 215 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required