Petronas akan sediakan pengecas pantas untuk kereta elektrik bermula 2022; kerjasama MBM & JomCharge

Petronas akan sediakan pengecas pantas untuk kereta elektrik bermula 2022; kerjasama MBM & JomCharge

Ini berita baik buat mereka yang berkira-kira untuk membeli kereta elektrik sepenuhnya (EV) tahun hadapan sempena pengecualian cukai dan duti seperti yang disebut oleh kerajaan dalam pembentangan Bajet 2022 tempoh hari – Petronas Dagangan berhad (PDB) telah mengumumkan bahawa mereka akan memasang pengecas pantas DC di stesen-stesen minyak terpilih Petronas pada separa pertama 2022 dengan kerjasama Mercedes-Benz Malaysia (MBM) dan pengendali jaringan stesen pengecaj JomCharge iaitu EV Connection (EVC).

Memorandum Persefahaman (MoU) telahpun ditandatangani, menyaksikan Petronas akan menambah pengecas di lima stesennya yang terletak di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan dan sebahagian Lebuhraya Timur Barat dalam tempoh peringkat perintis.

Menurut Petronas, kerjasama ini mensasarkan untuk menyelesaikan isu penegcaj pantas yang tidak cukup di Malaysia, dengan pengecas di lokasi yang telah ditetapkan berkenaan membantu pemilik EV untuk bergerak dalam jarak jauh menggunakan kereta elektrik mereka.

Petronas akan sediakan pengecas pantas untuk kereta elektrik bermula 2022; kerjasama MBM & JomCharge

“Kemampanan merupakan teras kepada semua perkara yang kami lakukan dan kerjasama strategik ini menandakan satu lagi langkah besar dalam usaha kami bagi menyediakan tenaga yang lebih bersih dalam memperkayakan kehidupan bagi masa hadapan yang lebih lestari,” kata naib presiden untuk pemasaran Petronas Ahmad Adly Alias.

“PDB telah menyediakan fasiliti pengecas EV pada stesen-stesen kami sejak 2017 dan satu peluang yang telah kami kenal pasti adalah permintaan terhadapan fasiliti pengecas lebih pantas ketika perjalanan jarak jauh, terutamanya di sepanjang lebuhraya-lebuhraya utama. Menerusi kerjasama ini, pengecas pantas akan disediakan di lokasi strategik memanfaatkan jaringan stesen Petronas kami yang luas, menjadikan kehidupan pelanggan lebih ringkas dan lebih baik. Kami lihat pelaburan dalam fasiliti pengecas EV ini langkah yang perlu kearah mempromosikan penggunaan EV di Malaysia,” tambahnya lagi.

Naib presiden jualan dan pemasaran MBM, Micheal Jopp mengesahkan bahawa syarikatnya akan memperkenalkan barisan model elektrik sepenuhnya Mercedes-EQ di Malaysia pada tahun hadapan. “2022 menandakan permulaan strategi ofensif model Mercedes-EQ kami. Mercedes-Benz Malaysia akan memperkenalkan barisan model premium elektrik sepenuhnya untuk mentaktrif mobiliti masa hadapan.

Petronas akan sediakan pengecas pantas untuk kereta elektrik bermula 2022; kerjasama MBM & JomCharge

“Ini adalah selari dengan strategi global Mercedes-Benz untuk beralih ke elektrik sepenuhnya pada akhir dekad di mana keadaan pasaran membenarkan. Oleh itu, kami komited sepenuhnya untuk melabur dalam infrstruktur tempatan kami bersama PDB dan EVC bagi menggalakkan penggunaan EV dikalangan pemandu di Malaysia,” katanya.

Pengarah urusan EVC Ir Lee Yuen How menambah: “Untuk menyokong Bajet 2022 kerajaan Malaysia, EVC gembira untuk untuk menjalankan perkongsian strategik ini dengan PDB dan MBM dalam meluaskan jaringan pengecas pantas DC JomCharge dalam negara. Dengan polisi jelas dari kerajaan, kami percaya bahawa tahun hadapan akan menjadi titik tolak untuk penerimaan EV di Malaysia. Kerjasama tiga-pihak ini merupakan langkah kehadapan yang besar untuk menyokong Malaysia dalam peralihan kepada EV sebagai salah satu bahagian dalam Rangka Kerja Mobiliti Karbon Rendah (LCMB) kita.”

Petronas bukan satu-satunya syarikat petroleum yang meneroka pasaran pengecas EV di Malaysia. Bulan lalu, Shell telah menandatangani kerjasama dengan BMW Group Malaysia, Greentech Malaysia dan Tenaga Nasional, bagi memperkukuhan kerjasama bersama Porsche sebelum itu untuk memasang stesen pengecas pantas di enam stesen Shell – juga di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan – menjelang pertengahan 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required