Malaysia terpilih jadi tapak ujian dunia sebenar skuter elektrik Yamaha E01 – saiz dan kuasa seperti NMax

Malaysia terpilih jadi tapak ujian dunia sebenar skuter elektrik Yamaha E01 – saiz dan kuasa seperti NMax

Yamaha Motor Corporation telah membuat pengumuman bahawa Malaysia, bersama Thailand, Taiwan dan Indonesia telah terpilih untuk menjadi tapak ujian dunia sebenar bagi skuter elektrik Yamaha E01. Ia dijangka bermula pada bulan Julai tahun ini dan menurut perancang Proof of Concept (PoC) E01, Yasushi Nomura, ujian turut akan dilakukan di Jepun dan juga Eropah.

Malaysia dimasukkan ke dalam kategori yang sama dengan Eropah, di mana ujian boleh dibuat atas lebuh raya, dengan Malaysia menyediakan cuaca tropika manakala Eropah pula cuaca bermusim. Dalam ujian sebenar atas jalan ini, antara perkara yang akan diperhatikan adalah jarak gerak, cara mengecas serta waktu yang diambil untuk mengecas.

E01 adalah sebuah skuter yang mempunyai saiz dan kuasa seperti Yamaha NMax, tetapi dipacu oleh motor elektrik berkuasa 8.1 kW (10.8 hp) pada 5,000 rpm dan 30.2 Nm tork pada 1,950 rpm. Baterinya tidak boleh dicabut keluar daripada badan motosikal dan mempunyai kapasiti 4.9 kWh.

E01 boleh dicas menggunakan tiga cara, bermula dengan pengecas mudah alih AC 110-240V yang memerlukan masa 14 jam untuk penuh, pengecas dinding dengan arus domestik (lima jam untuk penuh) dan pengecas pantas yang akan diletakkan di kedai wakil pengedar (satu jam untuk mencapai tahap 80%).

Menurut Yamaha, apabila bateri E01 penuh, ia boleh menyediakan jarak gerak sehingga 100 km dan bergerak sehingga kelajuan 100 km/j dengan tiga mod kuasa yang boleh dipilih oleh penunggang.

Disebabkan bateri E01 sudah disepadukan pada kerangkanya, ia dapat menyediakan ruang simpanan 28 liter di bawah tempat duduk dan ini biasanya tidak disediakan oleh kebanyakan skuter elektrik atau hibrid.

GALERI: Yamaha Genesis E01 Concept di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required