Tokyo 2019: Yamaha Genesis E01, E02 skuter elektrik futuristik yang seperti sudah sedia untuk pasaran

Tokyo 2019: Yamaha Genesis E01, E02 skuter elektrik futuristik yang seperti sudah sedia untuk pasaran

Kawasan pameran Yamaha di Tokyo Motor Show 2019 tidak mempunyai banyak model yang berkaitan dengan pasaran Malaysia, kerana kebanyakannya sama ada model semasa, model khas untuk Jepun dan Eropah, ataupun model konsep elektrik.

Dua model konsep elektrik yang diletakkan atas pentas utama untuk perhatian ramai adalah Genesis E01, Genesis E02 dan MW-Vision. Walaupun MW-Vision yang mempunyai roda tiga dan berbumbung itu menunjukkan teknologi yang canggih, E01 dan E02 lebih menarik perhatian kerana seperti lebih relevan untuk pasaran.

Kedua-duanya menggabungkan teknologi yang sudah diketahui oleh Yamaha berkenaan skuter dan pacuan elektrik, dengan E01 dikatakan mampu menyamai prestasi sebuah skuter 125 cc manakala E02 seperti skuter 50 cc. Perincian teknikal termasuk jarak perjalanan dan prestasi masih belum diberitahu.

Walaubagaimanapun, Yamaha menyatakan dua skuter ini boleh dicas dengan pantas mempunyai pek bateri yang boleh dicabut dan diganti dengan bateri yang sudah dicas terlebih dahulu (E02). Selain daripada itu, ia juga dikatakan mampu memberi kualiti tunggangan lebih selesa berbanding skuter biasa.

Seperti yang boleh dilihat, dua skuter ini seperti sudah bersedia untuk pasaran sekiranya pengguna dapat menerima motosikal elektrik, dan ia sudah lengkap dengan lampu dan juga kelengkapan penting untuk kegunaan harian seperti cermin sisi. Selain rekaan yang futuristik, beberapa bahagian juga dijadikan lebih bergaya dengan penggunaan gentian karbon dan aluminium.

GALERI: Yamaha Genesis E01 Concept

GALERI: Yamaha Genesis E02 Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required