Indonesia sasar guna tol tanpa palang menjelang 2023, dua tahun lebih awal dari tarikh sasaran Malaysia

Indonesia sasar guna tol tanpa palang menjelang 2023, dua tahun lebih awal dari tarikh sasaran Malaysia

Indonesia bakal membuat peralihan dari sistem kutipan tol tradisional yang masih digunakan buat masa sekarang kepada sistem tol tanpa palang menggunakan teknologi Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) tidak lama lagi. Menurut ketua pengarah pengangkutan darat republik berkenaan, Budi Setiyadi, sistem bayaran MLFF tersebut bakal digunakan bermula akhir tahun ini atau selewat-lewatnya pada 2023.

Menurutnya perkara ini telah dibawa ke pihak-pihak yang berkaitan seperti Badan Pengatur Jalan Tol (BPJT), dan berharap sistem yang kini masih dalam tempoh ujian berkenaan dapat digunakan sebelum 2023, lapor akhbar Kompas.

“Mudah-mudahan, saya berharap cepat kerana di beberapa negara sudah dilakukan seperti itu juga,” kata beliau kepada wartawan dalam satu majlis pengangkutan darat semalam.

BPJT telah mensasarkan implementasi sistem MLFF ini di Jawa dan Bali menjelang akhir 2022, dan tahun lalu dilaporkan bahawa negara berkenaan berharap agar sistem tersebut dapat diimplementasikan di seluruh Indonesia pada 2023. Sistem yang digunakan di negara itu disediakan oleh syarikat dari Hungary iaitu Roatex menerusi syarikat kerjasama tempatan PT Roatex Indonesia Toll System.

Indonesia sasar guna tol tanpa palang menjelang 2023, dua tahun lebih awal dari tarikh sasaran Malaysia

Sistem baharu yang membolehkan kenderaan melaluinya tanpa sebarang sekatan pada kelajuan 40-50 km/j berkenaan dijangka akan menyelesaikan masalah pengguna yang terpaksa berbaris panjang di palang tol, secara tidak langsung memendekkan masa perjalanan serta meningkatkan kadar keberkesanan.

Menurut laporan tersebut, sistem MLFF ini menggunakan teknologi sistem satelit navigasi global (GNSS) dan melakukan transaksi menerusi aplikasi pada telefon pintar – GPS akan menentukan lokasi kenderaan menerusia pengesanan satelit dan proses pemandanan peta akan dibuat di sistem pusat. Apabila kenderaan keluar dari lebuhraya bertol dan proses pemadanan peta berakhir, sistem tersebut akan mengira kadar tol yang dikenakan.

Sebelum ini, PT Raotex menyatakan bahawa mereka telah menyediakan dua sistem bagi mengesan individu yang masuk ke lebuhraya tanpa peranti pengesanan dan juga bayaran. Sistem pertama adalah gantri kekal yang diletakkan pada setiap jalan masuk lebuhraya, yang dibekalkan dengan modul pengawasan termasuk kamera-kamera yang akan mengenal pasti setiap kenderaan yang masuk ke lebuhraya.

Indonesia sasar guna tol tanpa palang menjelang 2023, dua tahun lebih awal dari tarikh sasaran Malaysia

Sistem kedua adalah unit kawalan bergerak yang menggunakan pegawai bagi membawa modul pengesanan yang sama seperti pada gantri kekal tersebut dalam mengutip data bagi setiap kenderaan yang masuk ke lebuhraya. Data untuk kenderaan-kenderaan yang telah didaftarkan, serta bagi mereka yang belum didaftarkan untuk masuk ke lebuhraya yang telah menggunakan sistem MLFF akan dikutip, kerana ada kemungkinan mereka yang belum didaftarkan turut akan masuk lebuhraya tersebut. Data yang dikutip berkenaan kenderaan yang tidak berdaftar akan disalurkan ke pihak polis bagi tindakan lanjut.

Manakala di Malaysia, kita masih lagi dalam proses peralihan terhadap sistem identifikasi frekuensi radio (RFID) bagi pungutan tol elekronik, dengan peralihan menggunakan sistem MLFF dijangka akan bermula pada 2025. Dengan sistem berkenaan, bayaran tol akan dikutip menggunakan RFID, bersama sistem Pengecaman Automatik Nombor Pendaftaran Kenderaan (ANPR).

Tahun lalu dilaporkan bahawa ujian sistem MLFF oleh Green Packet di Lebuhraya Besraya telah bermula tahun ini, namun tiada sebarang berita susulan selepas itu. Untuk mengelakkan lebuhraya digunakan tanpa membuat bayaran tol menerusi sistem MLFF ini, kerajaan menyatakan bahawa undang-undang baharu akan diimplementasikan terhadap mereka yang mengelak bagi membayar tol.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required