Penghantar makanan mogok 24 jam hari ini – Grab bagi maklum balas, tiada pengurangan bayaran asas

Penghantar makanan mogok 24 jam hari ini – Grab bagi maklum balas, tiada pengurangan bayaran asas

Semalam telah keluar satu laporan bahawa penghantar makanan bermotosikal (rider) berpakat untuk mengadakan satu mogok 24 jam hari ini (5 Ogos) di seluruh negara sebagai tanda protes mereka terhadap bayaran diterima yang mereka katakan tidak adil.

Menurut timbalan presiden Persatuan Penghantar P-Hailing Malaysia, Abdul Hakim Abdul Rani, rider dibayar kadar rata untuk setiap penghantaran dan menerima insentif berdasarkan masa dan jarak bagi setiap tempahan yang diterima.

Walaubagaimanapun beliau mendakwa, rider tidak menerima pampasan yang sepatutnya apabila penghantaran mengambil masa yang lebih lama untuk dilaksanakan. Beliau turut menambah bahawa rider ditekan untuk melaksanakan lebih banyak penghantaran setiap hari untuk mencapai pendapatan sasaran mereka, dan mogok 24 jam ini dilakukan bagi menunjukkan kepada syarikat bagaimana perasaan mereka berkenaan situasi sekarang, di mana mereka rasa mereka menerima kurang bayaran meskipun telah membuat lebih penghantaran.

Susulan daripada pengumuman mogok yang dipanggil sebagai “Food Delivery Blackout” ini, Grab Malaysia telah mengeluarkan satu kenyataan yang menjelaskan tiada pengurangan bayaran asas dibuat untuk servis penghantaran mereka – lapor The Star.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, syarikat itu memberitahu bahawa isu terbaru yang dibangkitkan oleh rakan penghantar mereka adalah disebabkan oleh kesilapan yang berlaku dalam sistem, di mana rider akan melihat percanggahan dalam bayaran yang diterima. Grab bagaimanapun memberitahu bahawa isu ini telah diatasi dengan menyampaikan kembali sebarang kekurangan kepada rakan penghantar mereka yang terkesan. Perkara ini dikatakan sudah dijelaskan melalui saluran komunikasi rasmi 21 Julai lalu.

Penghantar makanan mogok 24 jam hari ini – Grab bagi maklum balas, tiada pengurangan bayaran asas

“Kami meminta maaf atas sebarang kesulitan terjadi kepada semua rakan kongsi kami, dan kami ingin menggalakkan mereka untuk mendekati kami melalui laman Facebook kami, atau datang terus ke Grab Driver Centre & Kiosks (GDC) sekiranya ada sebarang pertanyaan,” kata Grab.

Syarikat itu juga memberi jaminan kepada semua pengguna, termasuk pelanggan dan rakan peniaga bahawa mereka sentiasa komited dalam memberi sokongan kepada komuniti rakan penghantar. Ia juga memberitahu bahawa pelbagai usaha telah diperkenalkan untuk memberi sokongan kepada rakan penghantar selama beberapa tahun ini.

Grab menyatakan, antara inisiatuf yang dibuat termasuk perlindungan sewaktu bekerja dengan perlindungan kemalangan individu percuma dan kerjasama dengan EPF, serta membantu rider mengurangkan kos operasi melalui antaranya diskaun petrol, penyelenggaraan kenderaan dan keperluan harian. Selain daripada itu, mereka juga ada membuat pelbagai promosi dan kempen untuk menyediakan lebih tugas kepada rider.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required