Rider penghantar makanan bakal lancar mogok 24 jam mulai tengah malam ini – tuntut keadilan dari syarikat

Rider penghantar makanan bakal lancar mogok 24 jam mulai tengah malam ini – tuntut keadilan dari syarikat

Sekumpulan rider penghantar makanan telah berpakat untuk menganjurkan mogok yang dinamakan ‘Food Delivery Blackout’ selama 24 jam bermula tengahmalam ini. Difahamkan, mogok ini dilakukan bagi memberikan mesej yang jelas kepada syarikat terbabit dan juga kerajaan.

Dimana kumpulan terbabit mahu membuat tuntutan demi keadilan para rider penghantar makanan yang dikatakan makin ditindas oleh syarikat yang dinaungi mereka. Antara tuntutan berkenaan adalah berkaitan kadar pembayaran penghantaran ketika ini yang didakwa semakin rendah, berbanding sebelumnya.

Selain itu, kumpulan ini juga membangkitkan mengenai isu bilangan penghantar makanan yang tidak terkawal sehingga mewujudkan persaingan dan seterusnya mengakibatkan pendapatan mereka menurun. Bukan itu sahaja, kumpulan ini turut menuntut caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).

Rider penghantar makanan bakal lancar mogok 24 jam mulai tengah malam ini – tuntut keadilan dari syarikat

Ini kerana rider penghantar makanan tidak diberikan caruman KWSP dan PERKESO kerana tidak dianggap sebagai pekerja dan ada juga di antara mereka yang terpaksa membuat caruman KWSP sendiri secara sukarela.

Menurut laporan Malaysiakini pula, kumpulan terbabit juga merancang untuk berkonvoi ke ibu pejabat salah satu syarikat berkenaan yang terletak di Petaling Jaya bagi menyuarakan tuntutan berkenaan.

Malah terdapat mesej yang tular di laman media sosial yang meminta orang ramai untuk tidak melakukan pesanan sepanjang hari sebagai tanda solidariti. Ini bukanlah pertama kali kumpulan rider makanan membuat mogok sebegini, pada tahun 2019, perkara yang sama juga pernah dilakukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required