Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Peralihan kepada teknologi jelas telah ‘membunuh’ pelbagai teknologi-teknologi yang ikonik. Satu masa nanti, kesemua kereta bakal hanya dijana oleh motor elektrik yang secara asasnya mempunyai prinsip asas operasi yang sama; tidak seperti enjin-enjin pembakaran dalaman yang mempunyai jumlah dan susunan omboh yang berbeza, secara tidak langsung memberikan karekter unik tersendiri antara satu sama lain.

Secara logiknya, muscle car Amerika dengan enjin V8 sudah pasti hanya tinggal sejarah sekiranya peralihan EV berlaku secara total. Menyedari hakikat ini, jenama yang sinonim dengan muscle car iaitu Dodge telahpun mendedahkan kereta konsep elektrik digelar Dodge Charger Daytona SRT Concept EV, yang didakwa “nampak seperti sebuah Dodge, bunyi seperti sebuah Dodge dan dipandu seperti sebuah Dodge”.

Secara asasnya, Dodge Charger Daytona SRT Concept EV ini menerima asas senibina elektrik 800-volt baharu yang digelar sebagai sistem pendorong Banshee; Dodge tidak menyatakan sebarang spesifikasi mahupun angka prestasi berkenaan model konsep ini, namun ada menyebut bahawa muscle car elektrik pacuan semua roda tersebut adalah lebih pantas dari Dodge SRT Hellcat.

Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Walaupun tiada lagi enjin pembakaran dalaman pada kereta ini, Dodge telah menghasilkan sistem ekzos yang digelar Fratzonic Chambered Exhaust. Menurut Dodge, sistem ekzos untuk EV yang masih menunggu kelulusan paten tersebut adalah sistem pertama seumpanya dalam industri.

Menerusi sistem ini, satu kebuk talaan diletakkan di bahagian belakang kereta tersebut, kemudian bunyi berkenaan dikuatkan menerusi penggunaan amplifier. Menurut Dodge, ekzos Fratzonic berkenaan mampu menghasilkan bunyi yang kuat dengan tahap yang sama seperti SRT Hellcat iaitu 126 dB (bunyinya anda boleh dengar menerusi video di bawah).

Secara asasnya, dengan tork yang kuat bermula 0 rpm pada motor elektrik, EV biasanya tidak dipadankan dengan transmisi, atau sekurang-kurangnya diberikan transmisi kelajuan tunggal. Namun untuk Charger Daytona SRT EV ini, Dodge memberikan transmisi dengan pelbagai dengan titik tukaran gear nyata, bagi memberikan rasa “melekat ke tempat duduk” setiap kali gear ditukar sama seperti muscle car V8 sebenar.

Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Selain itu, ia juga menerima perincian PowerShot, yang akan memberikan kenaikan kuasa kuda mendadak setiap kali butang yang diletakkan pada roda stereng tersebut ditekan.

Selain dari bunyi dan rasa, Dodge Charger Daytona SRT Concept EV ini juga tampil dengan gaya muscle car Dodge sebenar yang sentiasa nampak cocok dipandu oleh watak seperti Dominic Toretto. Sekali tengok, muka kereta ini nampak mengenakan muncung yang sama seperti Dodge Charger klasik, namun sebenarnya ia diberikan sayap hadapan yan digelar R-Wing, yang membolehkan aliran udara melaluinya terus ke bonet hadapan bagi memberikan daya downforce lebih kuat.

Tidak ketinggalan, pada bahagian tengah muka muscle car elektrik ini diberikan lencana Fratzog, yang sebelum ini tampil pada muscle car klasik Dodge dari 1962 hingga 1976.

Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Ia dipadankan dengan rim gergasi bersaiz 21-inci, dengan rekaan turbin bersama kemasan diamond-cut yang didakwa turut memberikan kesan aerodinamik. Disebalik set roda berkenaan dapat dilihat sistem brek yang juga bersaiz besar dengan angkup enam-omboh dibekalkan oleh Brembo.

Pada bahagian kabin, papan pemuka model konsep EV ini diberikan corak parametrik pada papan pemuka serta panel dalaman pintu yang diinspirasikan dari gril hadapan Dodge Charger 1968. Corak parametrik berkenaan turut diberikan lampu yang digelar Attitude Adjustment Lighting yang memberikan pencahayaan kepada tekstur berkenaan dari sebelah bawah.

Manakala pemandu diberikan paparan instrumen digital yang direka melengkung bersaiz 16-inci, bersama paparan head-up yang dipancar pada cermin hadapan, serta roda stereng rata di bawah yang dilengkapi pedal penukar gear, butang PowerShot dan butang mod pemanduan (boleh dipilih antara Auto, Sport, Track, dan Drag).

Dodge Charger Daytona SRT EV Concept – kereta elektrik dengan ekzos, AWD, lebih pantas dari Hellcat!

Tulisan “Daytona” yang menyala diberikan pada papan pemuka serta kemasan bendul pintu yang diperbuat dari gentian karbon. Manakala logo pancaran kilat kelihatan pada pedal pendikit, bagi memberikan petunjuk bahawa ia adalah sebuah kereta berkuasa elektrik. Ia juga diberikan lantai gentian karbon yang diinspirasikan dari sukan permotoran.

Sementara untuk sistem infotainmen pula, ia diberikan satu lagi skrin yang diletak pada bahagian tengah papan pemuka bersaiz 12.3-inci, didakwa sebagai yang terbesar pernah dipadankan pasa sebuah Dodge. Ia juga menerima kemasan berwarna Ultraviolet pada konsol tengah, pintu dan juga tempat duduk.

Tempat duduk bucket yang ringan pada kereta ini bukan hanya diberikan pada bahagian hadapan, malah turut diberikan untuk bahagian belakang, bermaksud hanya dua orang penumpang boleh duduk pada baris kedua berkenaan. Walau bagaimanapun, tempat duduk tersebut boleh dilipat rata bagi memberikan ruang kargo lebih besar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required