Indonesia mungkin bakal naikkan harga bahan api hingga 30%, subsidi sedia ada dikurangkan

Indonesia mungkin bakal naikkan harga bahan api hingga 30%, subsidi sedia ada dikurangkan

Malaysia bukanlah satu-satunya negara di rantau ini yang sering kali berhadapan dengan dilema dalam menentukan subsidi bahan api. Indonesia juga berhadapan dengan perkara yang sama. Negara tersebut telah pun menetapkan peruntukan sebanyak tiga kali ganda berbanding peruntukan subsidi tenaga 2022 asal, kepada 502 trilion rupiah (RM151.4 bilion) berikutan peningkatan harga bahan api dan juga nilai rupiah yang kian susut. Baru-baru ini, Reuters melaporkan, Indonesia sedang mengkaji untuk menaikkan harga bahan api bersubsidi dalam usaha untuk mengurangkan tekanan fiskal.

Rancangan tersebut dikemukakan dalam mesyuarat parlimen secara tertutup dengan syarikat minyak dan gas negara Pertamina, pada minggu lalu, menurut Eddy Soeparno, ahli Parti Amanat Nasional dan Timbalan Ketua Jawatankuasa Tenaga Parlimen.

Menurut beliau, terdapat beberapa pilihan. Yang menjadi pilihan Pertamina ialah menaikkan harga petrol RON 90 daripada 7,650 rupiah (RM2.31) seliter kepada 10,000 rupiah (RM3.02) seliter, petrol RON 92 daripada 12,500 rupiah (RM3.77) kepada 16,000 rupiah ( RM4.83) seliter, daripada 5,150 rupiah (RM1.55) kepada 7,200 rupiah (RM2.17) seliter.

Beliau berkata pilihan lain yang dipertimbangkan untuk kenaikan harga termasuk menetapkan petrol RON 90, yang merupakan bahan api paling banyak digunakan di negara ini, pada 9,500 rupiah (RM2.87) seliter, dengan bahan api lain juga ditetapkan di bawah harga pilihan Pertamina.

Indonesia mungkin bakal naikkan harga bahan api hingga 30%, subsidi sedia ada dikurangkan

Tambahnya, Pertamina turut menyokong memperkenalkan beberapa sekatan jualan seperti melarang kenderaan berkapasiti enjin lebih besar daripada membeli bahan api bersubsidi. “Kami melihat perkara ini (menaikkan harga dan menyekat jualan) lebih mempunyai kesan paling tidak memudaratkan rakyat,” katanya.

Di mana kerajaan Indonesia mempunyai banyak wang yang diperlukan untuk subsidi tahun ini sekiranya harga bahan api tidak dinaikkan, malah beberapa bentuk semakan juga dijangka akan dilakukan. Laporan itu turut menambah, Ketua Menteri Ekonomi Negara, Airlangga Hartarto bakal membentangkan semua pilihan dasar kepada Presiden Joko Widodo.

Sugeng Suparwoto, Pengerusi Jawatankuasa Tenaga Parlimen, mengesahkan butiran daripada mesyuarat Pertamina kepada agensi berita itu. “Kami berusaha untuk mengekalkan inflasi pada 7% sehingga akhir tahun,” katanya, sambil menambah bahawa pemberian tunai akan disediakan untuk mengurangkan kesan sebarang kenaikan harga bahan api ke atas kuasa beli golongan miskin Indonesia.

Sementara itu, Irto Ginting, Setiausaha Korporat unit pengedaran runcit Pertamina, enggan mengulas mengenai cadangan kenaikan harga itu, tetapi berkata keputusan penetapan harga dibuat oleh kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required