Subaru akan perkenalkan EyeSight berasaskan AI bermula tahun 2025 – lebih fokus kepada keselamatan

Subaru akan perkenalkan EyeSight berasaskan AI bermula tahun 2025 – lebih fokus kepada keselamatan

Subaru, dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh Automotive News Europe memberitahu bahawa syarikat sedang membangunkan versi masa hadapan bagi pakej ADAS EyeSight mereka, yang akan menggunakan Artificial Intelligence (AI) untuk kemampuan pemanduan autonomous pada kenderaan.

Antara kemampuan pemanduan yang dimaksudkan boleh termasuk sistem letak kenderaan sendiri, dan pengeluar dari Jepun itu mempunyai perancangan untuk memperkenalkan versi baru EyeSight ini kepada pasaran bermula tahun 2025. Dalam laporan itu juga tertulis bahawa EyeSight baru ini akan dibangunkan menggunakan asas sedia ada, tetapi ditambah dengan AI untuk memperbaiki kemampuan mengenal pasti keadaan jalan dalam situasi sukar.

EyeSight dengan AI ini juga sedang dibangunkan di satu pusat pembangunan Artificial Intelligence baru, di mana para jurutera menggunakan pembelajaran mesin untuk membawa ciri keselamatan termaju lebih cepat kepada pasaran. EyeSight baru ini juga dilaporkan boleh dikemas kini secara dalam talian.

Subaru akan perkenalkan EyeSight berasaskan AI bermula tahun 2025 – lebih fokus kepada keselamatan

“Pendekatan Subaru adalah untuk mengurangkan korban kemalangan trafik kepada sifar secepat mungkin, berbanding memberi fokus kepada pemanduan autonomous.,” kata pengarah Subaru Lab, Eiji Shibata kepada Automotive News Europe.

Timbalan kepada Shibata pula, iaitu Toru Saito menambah, bahawa Subaru yakin gabungan AI dengan kamera stereo adalah cara yang lebih berkesan untuk mencapai sasaran mereka, berbanding lidar sensor yang digunakan kebanyakan pengeluar kenderaan lain untuk sistem ADAS mereka.

Kemalangan di dalam kawasan letak kereta menyumbang satu pertiga daripada kesemua kemalangan, kata Shibata, dan ini adalah antara sebab Subaru akan memberi fokus terlebih dahulu kepada fungsi letak kenderaan automatik untuk sistem pemanduan autonomous bermula tahun 2025 dan seterusnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required