Beberapa hari lalu, Honda telah melancarkan CBR250RR versi dipertingkat 2023 di Indonesia, yang mana ia menyaksikan banyak perubahan termasuk pada penampilan, serta penambahan kuasa. Bagi yang menunggu ketibaannya di Malaysia, nampaknya ada berita menarik.

Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh laman web iwanbanaran.com dari negara jiran, pengurus kanan perancangan pemasaran dan analisis PT Astra Honda Motor, Andi Wijaya dipetik berkata bahawa model baru ini akan dieksport dari Indonesia ke tiga negara dalam masa terdekat ini iaitu Vietnam, Malaysia dan Jepun.

Turut disebut adalah ia akan dieksport dengan cara komponen terurai, yang memberi gambaran ia akan dipasang di negara kita oleh Boon Siew Honda Sdn Bhd. Dengan ini, harapnya harga motosikal sports permulaan ini boleh berkurang sedikit berbanding harga RM26k sewaktu ia dilancarkan.

Bagi penampilan, CBR250RR baru ini bukan setakat menerima pilihan warna dan grafik yang baru, tetapi hampir kesemua panel badannya juga adalah baru, termasuk fairing (sehingga ke bawah), tangki dan juga panel tempat duduk.

Enjin pula menerima perubahan pada bahagian head, menghasilkan nisbah mampatan yang lebih tinggi, serta kuasa yang meningkat menjadi 42 PS pada 13,000 rpm dan 25 Nm tork pada 11,000 rpm. Ia dipadankan bersama tranmsisi enam kelajuan dengan klac assist/slipper.

Bahagian lain yang dinaik taraf adalah suspensi, di mana CBR250RR kini menggunakan fork USD SFF-Big Piston di hadapan, sementara di belakang masih menggunakan monoshock dengan sistem sambungan Pro-Link. Turut membantu menjadikan motosikal ini lebih lincah dan mudah dikawal adalah jarak roda yang lebih pendek 4.0 mm berbanding sebelum ini.