BYD e6 turut digunakan dalam program teksi EV TeksiKu – perkhidmatan ini dilancarkan pada Nov 2022

BYD e6 turut digunakan dalam program teksi EV TeksiKu – perkhidmatan ini dilancarkan pada Nov 2022

Dalam acara International Greentech and Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM) 2022 yang sedang berlangsung, Mysuri Biz Tecnologies turut mempamerkan satu lagi kenderaan elektrik (EV) yang bakal menyertai program teksi EV TeksiKu.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Mysuri telah mengumumkan kerjasamanya dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk memulakan operasi teksi EV di Malaysia pada November ini. Perkhidmatan teksi EV ini boleh ditempah menerusi aplikasi Alladin MY, yang turut menawarkan perkhdmatan lain termasuk penghantaran makanan dan logistik. Dengan perancangan asal untuk menggunakan sejumlah 1,000 unit EV sebagai teksi, ia turut melibatkan model MG5 dan juga BYD e6.

e6 merupakan MPV lima-tempat duduk yang akan dijual di Malaysia oleh Sime Darby Motors (SDM) susulan perjanjian pengedaran yang ditandatangani dengan pengeluar kereta dari China itu pada hujung September lalu. Malah e6 yang dipamerkan di IGEM ini turut ditampal dengan logo Sime Darby, memberikan petanda bahawa SDM yang akan membekalkan model ini untuk program TeksiKu. Sebelum ini, Mysuri berkata sebanyak 700 unit MG5 akan dibawa masuk untuk perkhidmatan TeksiKu, jadi dianggarkan ia hanya melibatkan sejumlah kecil bagi model e6 untuk program yang sama.

BYD e6 turut digunakan dalam program teksi EV TeksiKu – perkhidmatan ini dilancarkan pada Nov 2022

Bagi spesifikasinya, e6 menawarkan bateri Blade lithium iron phosphate (LFP) dari BYD sendiri dengan kapasiti tenaga berjumlah 71.7 kWh, yang menyalurkan kuasa ke motor elektrik yang dipasang di hadapan pada kadar 95 PS (94 hp atau 70 kW) dan tork 180 Nm, dengan kelajuan maksimum cecah 130 km/j.

Dalam pengecasan penuh, e6 boleh mencapai jarak sehingga 450 km mengikut kitaran WLTP. Untuk pengecasan pula, ia menyokong penggunaan input AC (sambungan Type 2) dengan 40 KW (1.8 jam bagi pengecasan penuh) serta pengecas pantas DC (sambungan CCS2) pada kadar 60 kW (1.5 jam untuk pengecasan penuh).

Sebagai sebahagian daripada kerjasama melibatkan kedua-dua syarikat, TNB akan menyediakan sokongan infrastruktur pengecasan dalam domain awam, tetapi Mysuri juga akan mengimplementasikan rangkaian pengecasannya untuk pemandu teksi mengecas kenderaan masing-masing, termasuk di lokasi utama seperti di lapangan terbang.

Sebelum ini CEO Mysuri Biz Technologies Mohd Noor Ghazali berkata sekitar 80% daripada stesen pengecasan ini akan menggunakan unit AC 22 kWh, selebihnya pula dengan pengecas pantas DC 60 kWh. Selain di Lembah Klang, unit pengecasan yang dikendalikan oleh Mysuri akan dipasang di beberapa bandar utama seperti di Johor Bahru dan Pulau Pinang, dan ia boleh diakses pengguna menerusi aplikasi MyCaj.

Mengenai pembiayaan pembelian teksi EV, ia akan diuruskan oleh Koperasi Jurupandu Teksiku Bhd. Individu yang berminat pula digalakkan menjadi anggota Koperasi untuk skim Teksiku EV. Ia meliputi kos pendaftaran RM20 serta melanggan syer minimum RM250 dan ke atas.

Kadar sewa bagi teksi EV ini adalah sekitar RM80 sehari atau RM2,400 sebulan, di mana ia lebih tinggi berbanding teksi biasa (RM37 sehari atau RM1,110 sebulan). Walau bagaimana pun kos pengecasan teksi EV lebih murah iaitu sekitar RM300 sebulan, berbanding penggunaan bahan api yang mencecah RM1,500 sebulan atau RM50 sehari, dan RM300 diperlukan untuk kos penyelenggaran bagi teksi janaan petrol. Walau bagaimana pun, kadar sewa ini dinyatakan untuk MG5 dan mungkin berbeza dengan e6.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required