BYD bakal masuk M’sia di bawah Sime Darby Motors — EV Atto 3 dan e6 bakal jadi penawaran terawal

BYD bakal masuk M’sia di bawah Sime Darby Motors — EV Atto 3 dan e6 bakal jadi penawaran terawal

Sime Darby Motors (SDM) Malaysia hari ini menandatangani persetujuan pengedaran untuk BYD, sebuah jenama pengeluar kenderaan tenaga baru utama di dunia. Ini juga akan menjadi permulaan kepada pengenalan model-model elektrik (EV) dari BYD untuk pasaran tempatan, dengan SDM bertindak selaku pengedarnya.

Dengan itu dua model akan menjadi yang pertama untuk diperkenalkan di sini, iaitu BYD Atto 3 dan juga e6. “Selari dengan komitmen kami untuk merancakkan lagi penggunaan EV di Malaysia, kami berbesar hati untuk mengalu-alukan BYD ke dalam barisan jenama pengeluar kenderaan bertaraf dunia yang kami wakili.

BYD bakal masuk M’sia di bawah Sime Darby Motors — EV Atto 3 dan e6 bakal jadi penawaran terawal

BYD merupakan pengeluar utama bagi kenderaan tenaga baru dan kerjasama ini akan membawa kepakaran BYD ke pasaran Malaysia menerusi pelbagai model EV nanti. Ini juga salah satu langkah yang diambil oleh Sime Darby Motors dalam matlamatnya untuk menjadi pendahulu dalam pasaran EV,” jelas Pengarah Urusan Sime Darby Motors, Andrew Basham.

Pengurus Besar, BYD Asia Pasifik Bahagian Jualan Auto, Liu Xueliang pula berkata; “Malaysia merupakan pasaran penting untuk kami memperluaskan jangkauan, memandangkan ia memiliki banyak peluang bagi pertumbuhan ekosistem EV. Dan, dengan rekod baik yang telah terbukti oleh Sime Darby Motors di Asia Pasifik, kami sangat teruja untuk menjadi rakan niaganya dalam memenuhi permintaan EV yang semakin meningkat di Malaysia.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required