Hilangkan bau hapak dan bahan cemar dari kabin anda

Ramai antara kita yang pernah mengalaminya. Masuk kereta, hidupkan enjin dan terhidulah bau tidak menyenangkan dari sistem pendingin. Atau, kalau anda selalu meninggalkan pendingin dalam mod udara segar, anda tentunya terbiasa menghidu bau diesel sekiranya ada sebuah trak sedang berada di depan.

Seperti kebiasaannya, tak ramai yang sedar atau risau bahawa udara dari luar yang masuk ke kabin itu sebenarnya tidak baik. Ini kerana, bagi senario pertama itu, bau tidak menyenangkan berkenaan akan hilang sendiri. Dan senario kedua, kebanyakan orang hanya akan menukar kepada mod kitaran udara dalam kabin, dan selepas bau tersebut hilang, anda akan terus lupa tentangnya.

Kenyataannya, ramai antara kita yang menganggap kabin kenderaan adalah selamat dan bersih daripada daripada pencemaran udara, dengan senario seperti dinyatakan itu hanya berlaku sekali-sekala. Ramai yang beranggapan, ketika berada dalam kabin, kita terlindung daripada semua itu, bukan? Sebenarnya tidak, kerana bahan cemar tetap akan hadir dan merbahaya, walaupun ketika hidung kita tidak dapat mengesannya.

Untuk menentukan kualiti udara dengan hanya menggunakan hidung dan penglihatan pula bukanlah cara yang sebetulnya, kerana semua itu tidak boleh dilihat oleh mata kasar. Tambahan pula, anda dan keluarga mungkin lebih banyak meluangkan masa dalam ruang kabin kereta setiap hari berbanding tempat lain.

Mujur ada perantara yang boleh mengatasi keadaan ini, dan itu dipanggil penapis udara kabin. Semua kenderaan moden dilengkapi ciri ini untuk memastikan udara dalam kabin terhindar daripada pencemaran. Tugasnya adalah untuk mengasingkan zarah, alergen, habuk dan unsur merbahaya yang lain dalam udara ketika ia memasuki saluran pengudaraan kenderaan.

Masalahnya, kita selalu lupa tentangnya. Fungsi penapis kabin sangat penting, tetapi tidak mengejutkan juga untuk mengetahui ia sebenarnya ada jangka hayat. Ia memerangkap bendasing dalam udara, jadi lama kelamaan ia akan tersumbat, yang kemudiannya menyebabkan sistem pendingin kenderaan tidak dapat berfungsi secara optimum. Penapis udara kabin yang tersumbat akan mempengaruhi prestasi penyejukan dan mengurangkan fungsi pendinginannya.

Inilah ketikanya penukaran penapis diperlukan untuk membolehkan anda sentiasa menikmati udara bersih. Ketika tiba masa untuk menggantikan penapis kabin dalam kenderaan, adalah sangat perlu untuk memilih penapis yang berkualiti dan berkesan, dan tidak hanya membiarkan mekanik yang menentukan penapis apa yang akan digunakan, berdasarkan stok apa yang ada di bengkel.

Ini kerana, bukan semua penapis direka dengan setara. Memandangkan kita bernafas dengan purata kira-kira tujuh hingga lapan liter udara seminit, menggunakan penapis kabin yang memberikan perlindungan terbaik adalah sangat penting dan akan membawa perbezaan ketara.

Hilangkan bau hapak dan bahan cemar dari kabin anda

Spesifikasi boleh menjadi petunjuk yang baik tentang bagaimana prestasi sesuatu produk itu. Kebanyakan jenama yang biasanya ada di rak jualan tidak memaklumkan sejauh mana penapis keluaran mereka mampu memerangkap bendasing dalam udara. Tetapi, jenama WIX dari Amerika ada melakukan itu. Syarikat itu, yang merupakan jenama di bawah kumpulan MANN+HUMMEL, telah membekalkan pelbagai jenis penapis untuk kereta penumpang, kenderaan komersil, serta kenderaan berat lebih daripada 80 tahun.

Penapis udara kabin WIX membersihkan udara dan memerangkam unsur cemar sehalus satu mikron yang ada dalam udara sebelum ia masuk ke kabin. Itu bersamaan 70 kali lebih kecil berbanding ketebalan rambut manusia biasanya. Selain memberikan keselesaan kepada penumpang, udara yang lebih bersih juga akan melindungi mereka yang ada alahan atau radang berkaitan pernafasan.

Selain memerangkap partikel nyata, penapis kabin WIX juga menawarkan versi karbon diaktifkan, yang boleh menyerap bau tidak menyenangkan beserta dengan gas merbahaya dan unsur sebatian organik meruap (VOC) seperti sulfur dioksida, nitrogen dioksida, karbon monoksida dan ozon, dan menghalang semua ini daripada masuk ke kabin.

Hilangkan bau hapak dan bahan cemar dari kabin anda

Semua penapis kabin WIX dilengkapi dengan teknologi Microban. Ia merupakan sistem antibakteria yang digunakan sebagai medium penapis tanpa bau dan lapisan bukan toksik, mengelak pertumbuhan bakteria dan kulat di permukaan penapis. Microban tidak hanya berkesan mengentikan alergen, ia bahkan menghapuskannya. Teknologi berkenaan telah menjalani ujian makmal dan mikrobiologi. Ia juga telah diberikan pensijilan oleh Food and Drug Administration (FDA) di AS.

Penapis kabin WIX tidak memerlukan input daripada pengguna selepas ia dipasang, dan apa yang perlu anda lakukan hanyalah menggantikannya setiap tahun atau 15,000 km untuk memastikan anda menikmati kualiti udara bersih dan berkualiti dalam kabin secara berterusan.

WIX mengeluarkan pelbagai jenis penapis udara kabin, dan hampir semuanya boleh digunakan untuk kenderaan popular di Malaysia seperti Toyota Vios dan Perodua Bezza, jadi anda tidak sukar untuk mencarinya untuk kereta yang digunakan. Jenama ini juga mengeluarkan pelbagai penapis lain untuk kenderaan, seperti penapis minyak, udara dan bahan api.

Di Malaysia, anda boleh membeli penapis WIX di:

Wai Siong Auto Car Repair Workshop (+60165765862)
SKC Tyres Ampang (+60342807300)
Kinstone Tyre Auto Service Sdn Bhd (+60122260262)
Infinite Auto Service (+60123911382)
Laman web Liqui Moly Malaysia Timur

Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan penapis kabin WIX, dan di sini untuk teknologi Microban.

Anda juga boleh mengetahui lanjut tentang syarikat melalui video ini. Dan untuk berhubung dengan jenama ini di Malaysia, lawati laman Facebook rasmi WIX Malaysia.

Hilangkan bau hapak dan bahan cemar dari kabin anda