Individu berkerusi roda kena saman letak kereta di petak khas – pelekat tidak seragam jadi punca

Individu berkerusi roda kena saman letak kereta di petak khas – pelekat tidak seragam jadi punca

Semalam tular satu video menunjukkan seorang lelaki berkerusi roda mendakwa beliau dikenakan saman akibat meletakkan kenderaan di dalam petak khas untuk Orang Kurang Upaya (OKU). Dapat dilihat juga, kenderaan beliau mempunyai pelekat OKU di bahagian tengah cermin hadapan.

Video ini tidak mengambil masa lama untuk sampai kepada Majlis Perbandaran Kuala Langat (MPKL), iaitu pihak berkuasa tempatan tempat kejadian itu berlaku dan satu kenyataan rasmi dikeluarkan dengan menyatakan memang terdapat dua kenderaan disaman pada hari tersebut kerana meletakkan kenderaan di dalam petak parkir OKU dan menggunakan pelekat yang tidak diperakui.

Turut tertulis dalam kenyatan itu, “individu yang videonya tular di media sosial tersebut juga didapati telah menampal Pelekat Kenderaan OKU yang berbeza dengan versi yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan juga bukan versi yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

@roslanjajuli Saman #saman #samanparking #morib #majlisperbandaran ? original sound – roslanjajuli

Walaubagaimanapun dalam video terbaru yang dimuat naik oleh individu yang disaman itu melalui akaun Tiktok Roslanjajuli, perkara ini dianggap selesai apabila saman beliau dibatalkan dan beliau diberi pelekat kenderaan OKU sah tanpa sebarang bayaran.

Kembali kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh MPKL, tindakan ke atas kenderaan yang menggunakan pelekat kenderaan OKU meragukan diambil demi memastikan layanan yang adil kepada semua golongan masyarakat dan kemudahan petak parkir OKU tersebut tidak disalah guna. Mereka juga mendapati terdapat kes individu bukan OKU membeli pelekat kenderaan OKU (tidak diperakui) di kedai biasa hanya untuk tujuan menggunakan parkir OKU.

@roslanjajuli Batal saman #majlisperbandaran #samanparking #oku #majlisperbandarankualalangat #selangor ? original sound – roslanjajuli

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required