Honda Breeze 2023 diperkenal – kembar CR-V untuk pasaran China, 1.5L VTEC Turbo, pacuan FWD/AWD

Honda Breeze 2023 diperkenal – kembar CR-V untuk pasaran China, 1.5L VTEC Turbo, pacuan FWD/AWD

Guangzhou Honda (atau GAC Honda) telah menyiarkan gambar rasmi pertama untuk Honda Breeze, iaitu SUV kembar kepada CR-V (tetapi dengan penggayaan serta perincian berbeza) yang akan mula dijual di China hujung tahun ini pada harga bermula 185,900 yuan (RM117,679).

Menggunakan asas daripada CR-V generasi keenam, Breeze baru ini mencatat jarak roda, lebar serta tinggi yang sama dengan CR-V, iaitu masing-masing 2,700 mm, 1,866 mm dan 1,691 mm, tetapi ukuran panjang keseluruhannya adalah lebih, iaitu 4,716 mm (CR-V 4,703 mm).

Ditawarkan dalam tetapan lima atau tujuh tempat duduk, Breeze bagaimanapun mempunyai gaya rekaan unik yang membezakannya dengan CR-V yang dikeluarkan oleh DongFeng Honda. Ini termasuk gril hadapan lebih kecil, lampu LED hadapan lebih unik serta bampar baru dengan bukaan udara lebih besar dan lekuk yang lebih jelas. Anda juga boleh melihat panel keliling lengkuk roda dan bawah pintu dicat dengan warna sama seperti badan sementara lampu LED belakang menggunakan bentuk melintang dan bukannya menegak.

Sementara bahagian luar ada beza, bahagian dalam pula sama sahaja seperti CR-V. Ini termasuklah roda stereng tiga cabang, corong udara pendingin hawa penuh sepanjang papan pemuka serta skrin infotainmen jenis sesentuh di tengah. Konsol tengah pula menempatkan tombol gear, pad pengecas tanpa wayar, pemegang cawan, peletak tangan serta butang kawalan lain.

Kelengkapan lain yang disediakan adalah termasuk panel instrumen digital, pengawal pendingin hawa dua zon, Honda Connect 3.0 dengan kemas kini OTA, sistem bunyi dengan 12 pembesar suara Bose serta pakej lengkap Honda Sensing yang termasuk Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Autonomous Emergency Braking dan pelbagai lagi.

Satu-satunya enjin yang disediakan pada Breeze adalah unit empat silinder 1.5 liter turbo yang menghasilkan 193 PS (190 hp atau 142 kW) pada 6,000 rpm dan tork 243 Nm dari 1,800 hingga 5,000 rpm. Enjin VTEC Turbo ini dipadankan bersama transmisi CVT dan pelanggan boleh memilih pacuan dua roda atau semua roda. Versi plug-in hybrid dijangka akan ditambah kemudian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required