Ubah haluan mengejut tanpa guna signal boleh didenda RM10,000, penjara tidak melebihi 12 bulan

Ubah haluan mengejut tanpa guna signal boleh didenda RM10,000, penjara tidak melebihi 12 bulan

Tidak menggunakan lampu isyarat membelok sebelum mengubah haluan merupakan kesalahan lazim yang dilakukan oleh ramai pemandu bukan sahaja di Malaysia, malah di seluruh dunia. Kesalahan ini juga merupakan punca banyak kemalangan berlaku, dan jika nasib tidak baik ia boleh mendatangkan kecederaan dan juga kehilangan nyawa.

Namun sekiranya anda dikesan melakukan kesalahan ini dan menyebabkan kecederaan, apa hukuman yang akan diberikan? Menurut Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi hantaran yang dibuat di laman Facebook rasminya, apabila kemalangan berlaku sehingga menyebabkan kecederaan parah, tindakan boleh diambil di bawah Seksyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 iaitu memandu dengan tidak cermat dan bertimbang rasa.

Menurut PDRM lagi, jika anda disabitkan kesalahan, anda boleh dikenakan denda tidak kurang daripada RM5,000 dan tidak melebihi RM10,000 serta boleh juga dipenjara tidak melebihi 12 bulan.

Jadi beringatlah, ‘signal’ diberikan secara standard untuk semua kereta dan suisnya pula diletakkan sangat hampir dengan tangan anda ketika memegang roda stereng, sangat mudah untuk digunakan. Pengguna jalan raya lain bukan tahu pun niat anda dalam hati ke mana anda nak ubah haluan. Tolonglah amalkan pakai signal ya!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required