VIDEO: Drag Race Perodua Ativa Hybrid Vs Ativa Turbo – mana yang lebih ‘tekan-tekan pergeyyy’?

VIDEO: <em>Drag Race</em> Perodua Ativa Hybrid Vs Ativa Turbo – mana yang lebih ‘tekan-tekan pergeyyy’?

Ativa merupakan model produksi pertama dari Perodua yang diberikan enjin turbo dari kilang. Walaupun ia hanya menghasil 98 PS, enjin 1.0 liter tiga selinder berkenaan berupaya mengerah tork maksima setinggi 140 Nm pada putaran enjin serendah 2,400 rpm.

Pada September lalu, Perodua memperkenalkan satu lagi varian Ativa pada pasaran tempatan iaitu versi Hybrid. Tetapi model yang diasaskan dari Daihatsu Rocky e:Smart Hybrid dan diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun berkenaan hanya dibawa sebanyak 300 unit, dan hanya ditawarkan dalam program langganan sahaja.

Persoalannya, antara Ativa Turbo dan Ativa Hybrid, mana lebih laju? Untuk mengetahui fakta berkenaan, kami buat ujian menerusi satu sesi Drag Race pendek antara kedua-dua model tersebut.

@paultancars Replying to @Nabil Syakirrin nah, #dragrace antara #Ativa #Hybrid dengan #Turbo. Korang terkejut dengan keputusan ni? #paultancars #paultan #carsoftiktok #cartok #viral #malaysia #trending #fyp #foryou #foryoupage ? original sound – Paul Tan's Automotive News

Ternyata, Ativa Hybrid lebih laju dari Ativa Turbo. Untuk pengetahuan anda, sistem e:Smart Hybrid yang ada pada Ativa ini sebenarnya berlainan dari sistem-sistem hibrid yang ditawarkan dalam pasaran khususnya di Malaysia.

Model ini diberikan enjin petrol WA-VEX 1.2 liter tiga-silinder kitaran Atkinson yang hanya menghasilkan kuasa 82 PS dan tork maksima 105 Nm. Namun enjin berkenaan langsung tidak memacu roda SUV tersebut kerana ia bertugas semata-mata sebagai enjin penambah jarak (range extender) yang berfungsi hanya untuk mengecas bateri lithium-ion.

Sementara roda hadapan dipacu sepenuhnya oleh motor elektrik berkuasa 106 PS dan tork maksima 170 Nm seperti kereta elektrik sebenar. Motor berkenaan bukan sahaja 8 PS lebih berkuasa dari enjin petrol, malah tork 30 Nm yang lebih besar diberikan sepenuhnya bermula dari 0 rpm!

VIDEO: <em>Drag Race</em> Perodua Ativa Hybrid Vs Ativa Turbo – mana yang lebih ‘tekan-tekan pergeyyy’?

Tidak hairanlah mengapa Ativa Turbo tewas dalam Drag Race ini. Bukan sahaja enjinnya yang kurang berkuasa dari motor elektrik, malah penyampaian kuasanya dari enjin yang perlu melalui kotak gear CVT juga menjadi antara punca ia lebih perlahan.

Bukan sahaja lebih pantas, Ativa Hybrid ini juga jauh lebih jimat penggunaan petrol. Perodua memaklumkan bahawa Ativa Hybrid ini mampu memberikan bacaan 31.3 km/l mengikut ujian Kitaran Pemanduan Malaysia, manakala Ativa Turbo pula memberikan bacaan 18.9 km/l dalam mod ECE.

Berminat dengan Ativa Hybrid ini? Maaf, program langganan ini sudahpun penuh dan kesemua 300 unit Ativa Hybrid berkenaan telah dihantar kepada pelanggan yang berjaya dari 600 permohonan yang diterima.

VIDEO: <em>Drag Race</em> Perodua Ativa Hybrid Vs Ativa Turbo – mana yang lebih ‘tekan-tekan pergeyyy’?

Peserta bagi program ini terikat dengan kontrak langganan selama lima-tahun, dan perlu membayar pendahuluan sebagai komitmen sebanyak RM2,150, diikuti dengan yuran langganan bulanan sebanyak RM500. Jumlah berkenaan sudah termasuk sekali dengan deposit tiga bulan dan yuran langganan untuk bulan pertama (dengan deposit tiga bulan itu akan dipulangkan kepada pelanggan nanti).

Penyelenggaraan, insurans dan cukai jalan akan ditanggung oleh Perodua, memandangkan Ativa Hybrid ini didaftarkan di bawah syarikat, bukan di bawah nama pelanggan. Dalam tempoh lima-tahun ini, had jarak pemanduan yang dibenarkan kepada pelanggan adalah 100,000 km, dengan purata 20,000 km setahun atau 1,666 km sebulan.

Di hujung tempoh berkenaan, jumlah keseluruhan yang akan di bayar kepada Perodua adalah RM30,150. Peserta perlu memulangkan kereta terbabit kepada Perodua selepas lima tahun.

GALERI: Perodua Ativa Hybrid 2022

GALERI: Perodua Ativa 1.0L Turbo AV 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • kesianlak on Feb 01, 2023 at 2:50 pm

    kesian budak turbo yang tak habis2 dengan turbo. last2 kalah kereta comei electrik yan TAK ADA TURBO.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required