PLUS dan DASH diarah siasat kekeliruan pertindihan garisan jalan di Lebuhraya NKVE – Menteri KKR

PLUS dan DASH diarah siasat kekeliruan pertindihan garisan jalan di Lebuhraya NKVE – Menteri KKR

Pengendali Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) iaitu PLUS Malaysia Berhad (PLUS) dan syarikat konsesi Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH), PROLINTAS, diarah oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) untuk menyiasat kekeliruan pertindihan garisan jalan (lane marking) berbeza warna di NKVE. Ia susulan satu video tular yang memaparkan insiden kemalangan yang membabitkan sebuah Toyota Innova dan Veloz di susur keluar Kota Damansara pada Isnin lalu.

Menurut Menteri KKR Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, syarikat pengendali DASH telah mengenal pasti kawasan pertindihan garisan jalan yang perlu ditambah baik sejak sebelum sambutan Tahun Baharu Cina.

“DASH telah mula melakukan proses blackening bermula malam semalam dan akan melihat secara keseluruhan kadar blackening yg diperlukan. Dijangka akan siap sepenuhnya dalam tiga hari,” kata Alexander menerusi entri di Facebook rasmi beliau pagi tadi.

Tambahnya, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), PLUS dan DASH juga akan menilai semula keadaan di tapak di NKVE, terutamanya garis jalan kuning dan putih supaya lebih teratur dan jelas serta selamat untuk dilalui pengguna.

“Saya telah menekankan perkara ini perlu diberi perhatian serius kerana melibatkan keselamatan dan nyawa pengguna jalan raya. Pada masa yang sama, saya juga menyeru semua pengguna jalan raya untuk sentiasa berhati-hati ketika memandu. Keselamatan di jalan raya adalah tanggung jawab kita bersama,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required