Volvo Car Malaysia bakal eksport model-model EV dari Shah Alam ke Vietnam dan Filipina bermula tahun ini

Volvo Car Malaysia bakal eksport model-model EV dari Shah Alam ke Vietnam dan Filipina bermula tahun ini

Volvo Car Malaysia (VCM) dijangka bakal mengeksport model-model elektrik penuh (EV) yang diproduksi di kilang Swedish Motor Assemblies di Shah Alam ke Vietnam dan Filipina tahun ini. VCM sememangnya telah pun mengeksport unit-unit yang dipasang di Malaysia ke Thailand, dan yang terbaharu Indonesia bermula tahun lalu.

Buat masa sekarang, dua model EV telah dipasang di Malaysia iaitu SUV XC40 Recharge Pure Electric dan juga versi coupe C40 Recharge Pure Electric. Sejak dilancarkan pada Mac 2022, model EV XC40 berkenaan mendapat sambutan yang menggalakkan dengan 400 unit yang diperuntukkan untuk 2022 habis ditempah dalam masa sebulan.

C40 turut mencatatkan prestasi yang baik dengan 100 tempahan diterima hanya dalam 10 hari selepas pelancarannya Disember lalu, semuanya dibuat secara atas talian menerusi servis pembelian atas talian baharu yang ditawarkan dalam laman web rasmi VCM. Ini membolehkan VCM berada di landasan yang betul dalam sasarannya untuk menjual 75% EV dari jumlah jualan keseluruhannya menjelang 2025, dan menjadi jenama EV penuh pada 2030.

Volvo Car Malaysia bakal eksport model-model EV dari Shah Alam ke Vietnam dan Filipina bermula tahun ini

Menurut VCM, dengan kemampuan kilangnya di Shah Alam untuk memasang model-model EV memberikan peluang terbaik bagi membolehkannya menerajui segmen kereta elektrik premium di Malaysia.

“Cita-cita Volvo Car Malaysia kearah elektrik sepenuhnya di Malaysia kini semakin kukuh untuk menjadi realiti. Kilang pemasangan kami di Malaysia memainkan peranan yang penting dalam cita-cita elektrifikasi kerana kami akan membawa kenderaan elektrik ke dua lagi negara ASEAN – Vietnam dan Filipina,” kata pengarah urusan VCM, Charles Frump.

“Pengeksportan kenderaan elektrik kami yang dipasang secara tempatan merupakan salah satu usaha kami untuk memacu Malaysia menjadi hab kenderaan elektrik di rantau ASEAN,” tambahnya lagi.

GALERI: Volvo XC40 Pure Electric CKD 2022

GALERI: Volvo C40 Pure Electric CKD 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required