GALERI: Kawasaki Ninja ZX-4R dipamer di BIMS 2023

GALERI: Kawasaki Ninja ZX-4R dipamer di BIMS 2023

Kawasaki Ninja ZX-4R yang baru sahaja dilancarkan untuk pasaran Thailand turut berada di pameran Bangkok International Motor Show 2023 dan rakan sekerja kami yang berada di sana berjaya mendapatkan gambarnya untuk tatapan anda.

Bagi yang masih belum mengenalinya, ZX-4R adalah sebuah lagi motosikal sports kelas permulaan yang diperkenalkan oleh Kawasaki dengan enjin empat silinder sebaris selepas ZX-25R dalam masa terdekat ini. Mempunyai kapasiti 399 cc, enjin OHC serba baru pada ZX-4R dapat menghasilkan sehingga 80 PS dan boleh dikerah sehingga 15,000 rpm.

Transmisi enam kelajuan dengan klac jenis assist & slipper dipadankan bersama enjin ini, dan menjadikan ia lebih mudah bagi pengguna, versi SE datang terus dengan quickshifter yang boleh digunakan untuk naik dan turun gear, soket USB serta fork hadapan dengan pelarasan pra beban spring.

Suspensi ZX-4R terdiri daripada fork Showa SFF-BP 37 mm di hadapan (tanpa pelarasan pra beban untuk model Standard di Thailand), dan monoshock biasa dengan pelarasan pra beban di belakang (pasaran Amerika Syarikat mendapat monoshock Showa BFRC Lite larasan penuh bagi versi RR).

Walaupun cuma merupakan motosikal kelas pertengahan, ZX-4R datang dengan spesifikasi tinggi, termasuk bahagian elektronik yang menyediakan empat mod tunggangan (Sport, Road, Rain or Rider), dua mod kuasa, tiga tahap sistem kawalan cengkaman KTRC, serta meter TFT 4.3 inci dengan mod paparan Normal dan Circuit.

Dengan kuasa yang tinggi pada badan kompak sama seperti ZX-25R, Kawasaki tidak berkompromi dengan ciri keselamatan dengan memberikan tetapan brek cakera 290 mm berkembar bersama angkup empat piston di hadapan, cakera tunggal 220 mm dengan angkup satu piston di belakang, sistem ABS serta rim 17 yang dibalut tayar 120/70 di hadapan dan 160/60 di belakang.

GALERI: Kawasaki Ninja ZX-4R dipamer di BIMS 2023

Ciri lain pada ZX-4R adalah termasuk semua lampu jenis LED, tangki bahan api 15 liter, berat keseluruhan 188 kg (+1 kg untuk SE), tinggi tempat duduk 800 mm, serta skrin TFT yang boleh disambung kepada telefon pintar melalui aplikasi Rideology.

Di Thailand, ZX-4R dijual pada harga 320,000 baht (RM41,500) untuk versi standard berwarna Metallic Spark Black dan 360,000 baht (RM46,700) untuk versi SE berwarna Lime Green/Ebony, dan jika mahu mengambil sebagai perbandingan, ia adalah 61,000 baht (RM7,900) lebih tinggi berbanding ZX-25R.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required