Kawasaki ZX-25R 2023 dipamer di Sepang – tiba di Malaysia pertengahan tahun depan, meter TFT, CKD

Kawasaki ZX-25R 2023 dipamer di Sepang – tiba di Malaysia pertengahan tahun depan, meter TFT, CKD

Setakat ini kita memang sudah mengetahui Kawasaki Ninja ZX-25R akan tiba di negara kita tahun hadapan. Sekarang, dengan berlangsungnya perlumbaan MotoGP di Litar Sepang hujung minggu ini, model tersebut juga dipamerkan untuk tontonan orang ramai.

Untuk pengetahuan, model yang dipamerkan ini adalah versi terbaru yang diperkenalkan untuk pasaran Indonesia awal bulan lalu, di mana ia dilengkapi dengan panel instrumen TFT berwarna penuh. CEO Modenas, Roslan Roskan juga telah mengesahkan bahawa model yang akan dibawa ke Malaysia adalah versi yang terkini.

Selain daripada itu, Roslan juga memberitahu bahawa ZX-25R ini akan dipasang di dalam negara (CKD), namun jangkaan harganya masih belum didedah. Di pasaran Indonesia, model ini dijual pada harga 123.5 juta rupiah (RM37,570).

Satu lagi yang perlu diambil perhatian, ZX-25R yang dipamerkan ini adalah versi pertengahan, di mana ia juga menerima fork hadapan dengan pelarasan pra beban, tetapi monoshock masih lagi unit biasa dengan sekadar larasan pra beban. Versi yang lebih tinggi, iaitu ZX-25RR datang dengan monoshock Showa BFRC dengan pelarasan pra beban dan mampatan.

Kelengkapan lain model tahun 2023 ini masih sama seperti sebelum ini, bermula dengan enjin, iaitu unit empat silinder DOHC 249.8 cc, bersama padanan transmisi enam kelajuan untuk menghasilkan kuasa 51 PS pada 15,500 rpm dan 22.9 Nm tork pada 14,500 rpm.

Walaupun cuma adalah model 250 cc, ZX-25R didatangkan dengan sistem elektronik canggih yang termasuk pilihan dua mod tunggangan (Full atau Low), brek ABS dual-channel, quickshifter yang boleh digunakan untuk naik dan turun gear, kawalan cengkaman KTRC serta throttle valve elektronik. Sebagai keselamatan, kunci motosikal ini juga datang dengan sistem immobilizer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required