GWM Haval H6 Hybrid dipertonton di Malaysia – enjin 1.5T hibrid 243 PS, transmisi DCT, lancar Q4 2023

GWM Haval H6 Hybrid dipertonton di Malaysia – enjin 1.5T hibrid 243 PS, transmisi DCT, lancar Q4 2023

Haval H6 telah dipertontonkan secara rasmi di Malaysia, sebelum ia dijangka dilancarkan pada suku keempat tahun ini. Ia merupakan satu daripada dua model Haval yang telah disahkan memasuki pasaran Malaysia secara rasmi oleh Great Wall Motor, sementara satu lagi adalah Jolion, yang juga hadir di acara Malaysia Autoshow 2023.

Lencana HEV pada model yang dipamerkan ini menandakan ia adalah varian hibrid bagi H6, yang menggunakan enjin petrol empat silinder 1.5 liter berkuasa 167 PS dan 285 Nm, dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan serta motor elektrik 177 PS (130 kW) untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 243 PS dan tork 530 Nm.

Menurut wakil Great Wall Motor, spesifikasi H6 ini masih belum ditetapkan lagi, tetapi kenderaan yang dipamerkan dilihat mempunyai lampu utama LED, rim 19 inci (tayar 225/55), pintu but boleh buka secara elektrik serta lampu belakang LED bersama jalur yang bersambung di tengah.

Pada bahagian dalam terdapat panel instrumen digital 10.25 inci, skrin sesentuh 12.3 inci untuk sistem infotainmen, pengecas tanpa wayar, tempat duduk hadapan larasan kuasa, bumbung suria boleh buka, tempat duduk balutan kulit/fabrik serta pendingin hawa automatik dengan corong di belakang. Pengesan radar yang berada di bampar hadapan juga memberi petunjuk ia akan mempunyai sistem bantuan pemandu tambahan.

Berkenaan saiz, H6 mencatat ukuran panjang 4,683 mm, lebar 1,886 mm, tinggi 1,724 mm dan jarak roda 2,738 mm. Jika dibandingkan dengan SUV segmen C yang lain, Haval mempunyai jarak roda lebih panjang dengan mengatasi Proton X70 (2,670 mm), Honda CR-V (2,660 mm) dan Mazda CX-5 (2,700 mm).

Meskipun H6 Hybrid ini masih belum dilancarkan di negara kita, ia sebenarnya sudah dijual di Thailand pada harga 1.349 juta baht (RM177,551) untuk varian Ultra. Bila tiba di Malaysia nanti anda rasa berapa harganya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required