GWM Haval Jolion Hybrid 2023 dikesan di M’sia – SUV segmen-B dengan 1.5T, 7DCT; dilancar tidak lama lagi?

GWM Haval Jolion Hybrid 2023 dikesan di M’sia – SUV segmen-B dengan 1.5T, 7DCT; dilancar tidak lama lagi?

Ketika Great Wall Motors (GWM) mengumumkan jenama ini kembali ke pasaran Malaysia pada Julai lalu, kami dimaklumkan bahawa produk pertama syarikat ini bakal dilancarkan pada suku ke-empat tahun ini. Antara model yang dirancang bakal dilancarkan termasuklah Ora Good Cat EV dan dua model SUV Haval iaitu H6 dan Jolion.

Dan sekali lagi, SUV segmen-B Jolion dikesan di Malaysia, bagai memberi petanda ia bersedia untuk dilancarkan. Unit berwarna biru tanpa balutan penyamaran ini kelihatannya ada lencana ‘HEV’ menandakan ia adalah janaan hibrid, berbanding model yang pernah dikesan sebelum ini dengan warna putih dan tanpa lencana tersebut.

Untuk makluman, Jolion Hybrid telah pun diperkenalkan di peringkat global di Thailand pada November tahun lalu. Bagi spesifikasinya, SUV ini dijanakan oleh enjin 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder petrol yang dipadankan bersama transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan dengan motor elektrik. Jumlah keseluruhan kuasa yang terhasil mencapai 190 hp dan tork 375 Nm.

Bagi pandangan visualnya, varian hibrid dibezakan dari model bukan-hibrid berdasarkan kemasan gril (digelar Star Matrix) dan serlahan biru pada lampu utamanya. Ciri lain masih kelihatan mirip. SUV ini juga didatangkan dengan roda 18-inci, upholstery kulit, pendingin hawa automatik (dengan corong belakang), kluster instrumen tujuh-inci dan sistem infotainmen skrin sesentuh 10.25-inci.

Di Thailand, Jolion Hybrid didatangkan dengan kelengkapan standard termasuk enam beg udara, kawalan kestabilan dan sistem bantuan pemandu yang merangkumi brek kecemasan sendiri, kawalan kelajuan adaptif dengan fungsi stop and go, bantuan pemusatan lorong, pemantauan titik buta, amaran pelanggaran belakang, kepekaan trafik lintasan belakang dan brek, bantuan mengundur dan bantuan parkir untuk letak kereta secara selari, menegak atau pun pepenjuru (diagonal).

Menurut Headlightmag, Jolion ditawarkan dengan tiga varian – HEV Tech, HEV Pro dan HEV Ultra – harganya dari 879,000 hingga 999,000 baht (RM109,077 hingga RM123,968).

Apabila Jolion dilancarkan ini di sini kelak, ia bakal memberikan persaingan buat Honda HR-V, Toyota Corolla Cross, Peugeot 2008 dan Mazda CX-30 yang telah pun berada di pasaran. Buat masa ini, kami sedang menantikan GWM Malaysia memberikan perincian lanjut mengenai model ini, termasuk bila ia akan dilancarkan dan harganya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required