Haval H6 dijumpai atas jalan di M’sia – bakal masuk pasaran untuk lawan Honda CR-V dan Mazda CX-5?

Haval H6 dijumpai atas jalan di M’sia – bakal masuk pasaran untuk lawan Honda CR-V dan Mazda CX-5?

Jenama Haval nampaknya bakal muncul semula di negara kita kerana mereka didapati sedang sibuk menguji model terbaru di atas jalan. Sebelum ini kita sudah lihat SUV segmen B Jolion, dan sekarang, pembaca kami, Henry Phua, Iskandar Yahya dan Fitri Ahmad menghantar pula gambar H6 yang mereka temui.

Tidak seperti Jolion yang terdedah sepenuhnya, H6 ini pula tertutup dengan pelekat camouflage pada keseluruhan badannya. Namun, identitinya dapat dikenal pasti melalui gril corak Fangsheng, lampu utama LED “Rising Flame”, bampar hadapan berbentuk X, c-pillar unik serta lampu belakangnya yang bersambung.

SUV besar ini dijangka tiba dengan bahagian dalam minimalis tapi berteknologi, sama seperti pasaran lain, dengan terdapat panel instrumen digital 10.25 inci, skrin infotainmen sesentuh 12.3 inci dan pemilih gear jenis pusing. Ia juga sepatutnya dilengkapi pelbagai sistem bantuan seperti Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Monitoring, Traffic Sign Recognition dan pemanduan autonomous Level 2.

Dalam pasaran global, H6 ditawarkan dengan enjin empat silinder turbo 1.5 dan 2.0 liter, tetapi yang akan tiba di Malaysia mungkin versi hibrid seperti yang dijual di Thailand. Versi ini menggabungkan enjin 1.5 liter turbo 150 hp/230 Nm dengan motor elektrik 177 hp/300 Nm, bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 243 hp dan 530 Nm tork.

Meskipun H6 dibuat di Thailand untuk pasaran Asia Tenggara, model yang akan dipasarkan di Malaysia berkemungkinan dipasang di dalam negara memandangkan GoAuto masih mempunyai kilang yang beroperasi di Gurun, Kedah. Salah satu unit dalam spyshot ini juga menggunakan plet perdagangan Kedah, sementara satu lagi plet Pulau Pinang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required